Je krijgt zin in koffie tijdens het lezen

Lizzie 01 juni 2021
Paula Stern combineert in de koffietriologie haar passie voor schrijven met haar interesse in historische gebeurtenissen. Uit eigen ervaring weet ze hoe het is om een bedrijf te runnen en een grote variatie aan smaken te creëren. Ze woont met haar man en hond in een stadje in het zuidwesten van Duitsland.

Corinne is dol op koffie en het branden van verschillende soorten. In Brazilië wil ze haar kennis nog meer bijschaven en nog meer van het vak en de speciale soorten leren, tot ze een telefoontje krijgt van haar broer dat ze naar huis moet komen. Terug thuis runt ze samen met haar broer het familiebedrijf Ahrensberg koffie, wanneer ze het dagboek van haar grootvader vindt gaat ze op onderzoek uit naar diens verleden en ontdekt ze wat een grote vechtlust haar opa heeft gehad tijdens de oorlog, om tegen zijn vader in te gaan en te gaan smokkelen om ervoor te zorgen dat de familie genoeg eten had na de oorlog. Corinne begint de kriebels te krijgen om in zijn voetsporen te treden. Lukt haar dit?

In Corinnes toekomst lezen we afwisselend in het heden en verleden waardoor we een goede kijk krijgen op wat er in het verleden met Corinnes grootvader is gebeurt en in het heden hoe Corinne vecht voor haar eigen toekomst met de steun van haar vrienden.
Stern weet de familiebanden, geheimen en ruzies goed te omschrijven, er is een goed evenwicht tussen de emoties in het heden en het verleden, in het heden is het allemaal wat luchtigere en meer feelgood, terwijl het verleden zwaarder beladen is door de gebeurtenissen tijdens de oorlog. Als lezer krijg je ook een blik van hoe het moet geweest zijn om in het naziregime te leven en er onder gebogen te gaan, ook al was je niet akkoord met wat opgelegd was.

Corinnes toekomst heeft een vlotte, begrijpelijke schrijfstijl, waardoor je als lezer onmiddellijk in het boek zit, het zorgt ervoor dat je constant wil verder lezen en wil weten hoe het nu afloopt in zowel het heden als verleden, wel voel je onmiddellijk aan dat we nog niet op al onze vragen een antwoord zullen krijgen en dat er nog een vervolg komt.
Op het einde krijgen we nog een paar koffierecepten mee om thuis te proberen, een leuk extraatje aan dit boek.
Het is aangeraden om dit boek te lezen met een kop koffie in de aanslag, want je krijgt door het lezen van dit boek echt zin in koffie.

Meer recensies van Lizzie