mooie vriendschapsroman

Lizzie 29 juni 2022
Nikki May werd geboren in Bristol, Engeland en groeide op in Lagos, Nigeria. Na een afgebroken studie geneeskunde ging ze de reclamewereld in en was directeur van een reclamebureau. Het idee voor Wahala werd geboren tijdens een lunch met vriendinnen.
In Wahala maken we kennis met drie vriendinnen. Aan de ene zijde hebben we Simi ze is getrouwd met Martin en hun leventje is het droomleventje van velen. Alleen hebben ook zij hun problemen door bepaalde verwachtingen van familieleden en vrienden.
Dan hebben we Ronke de liefste en de naïefste van de drie, ze valt op foute mannen. Zeker haar huidige vriend Kayode valt niet in de smaak bij de rest van de vriendinnen. Boo is de derde vriendin in het rijtje zij is getrouwd met Didier een Fransman, samen hebben ze een dochtertje Sophia. Boo zit in een soort midlifecrisis en is niet meer gelukkig met haar leven.
De vriendschap tussen de drie vrouwen is de rode leidraad doorheen het verhaal.
Door hun gemeenschappelijke Nigeriaanse afkomst hebben ze een band gesmeed.
Ook al zijn ze half Engels verloochen ze hun Nigeriaanse afkomst niet, ze gaan regelmatig in lagos gaan eten, een Nigeriaanse restaurant in Londen.
Wanneer er een vierde half Nigeriaanse vrouw op de proppen komt er een bepaalde spanning tussen de vriendinnen. Door dat zij bij ieder van hen op een goed blaadje te staan en hun geheimen kent zorgt dit voor een gevaarlijk spel.
Het boek is geschreven uit het perspectief van de drie vriendinnen. Hierdoor krijgen we een goed beeld van elk van hen. Net als van hun leefwereld en hun mannen. We leren de mannen op deze manier ook goed kennen via de vrouwen.
Ieder vrouw die aanbod komt steelt op haar manier het hart van de lezer. Vooral Ronke steelt het hart van de lezers door haar behulpzaamheid en haar goedgelovigheid. Boo is eigenlijk een verwend nest die niet beseft wat ze heeft. Simi is onzeker en is bang dat ze niet goed genoeg is om wie ze is. Door deze verschillende karakters komen ze heel herkenbaar over.
Voor een debuut is dit een goed geschreven roman. Nikki May heeft een aangename schrijfstijl waardoor de lezer gekluisterd blijft aan het boek.
Op het eind komt er een groot plottwist aan dat je niet ziet aan komen.
Voor wie nog opzoek is naar een fijne roman om te lezen tijdens zijn vakantie is met Wahala aan het juiste adres.

Meer recensies van Lizzie