Schot in de roos

Lizzie 13 januari 2021
Karin Swan Startte haar carrière in de modejournalistiek, voordat ze alles opgaf om haar drie kinderen en een puppie op te voeden om haar ambitie om schrijver te worden waar te maken.
Ze woon in de wouden van Sussex en schrijf haar boeken in een boomhut.

In de Ierse erfenis gaan we op reis naar Ierland met zijn stormachtige kust.
We maken kennis met Ottie, Pip en Willow. Na de dood van hun vader komen ze samen in hun familiekasteel. Tot ieders verrassing krijgen ze te horen dat de jongste zus Willow het kasteel erft. Iedereen vraagt zich af waarom zei? De dochter die wegging naar Dublin en haar familie de rug toekeerde. Wanneer Willow het kasteel wil verkopen, lijkt het of ze wraak wil nemen voor iets wat toen gebeurd is. Haar zussen begrijpen haar niet en gaan tot het uiterste Pip riskeert er zelf haar leven voor om haar toekomst te verzekeren. Ottie neemt dan weer een beslissing die iedereen kan ruïneren. Samen moeten ze het verleden en de geheimen die ze elk koesteren onder ogen zien, als ze elkaar willen steunen en niet willen kwijtgeraken.

In het boek lezen we afwisselend vanuit het perspectief van de zussen. We leren ze stuk voor stuk kennen, we leren hun geheimen kennen en wat er in het verleden gebeurd is, om ze te vormen tot wie ze zijn.
Het grootste geheim is dat van Willow, die hangt gedurende het ganse verhaal als een zwaarte boven het verhaal. Je wil als lezer te weten komen, waarom ze drie jaar geleden eigenlijk vertrokken is. Swan heeft het goed aangepakt, door stukje per stukje wat meer informatie over de zussen te lossen, zodat de honger van de lezer toch wat gestild geraakt. Het is een dikkerd dit boek, maar eens je aan het lezen bent merk je hier niets van, je wordt zo in het verhaal opgeslorpt dat je constant wil verder lezen.

De schrijfwijze is mooi, Swan beschrijft het kasteel en zijn omgeving goed en je waant je zelfs voor een stuk in Ierland. Op de cover staat dat het boek is voor de fans van Lucinda Riley, wat zeker klopt, Swan is een kruising tussen de stijl van Riley en Montefiore en dat kan ik zeker smaken, het was het eerste boek die ik van haar las, maar er zullen er zeker meer volgen na deze kennismaking.

Swan heeft met de Ierse erfenis een mooi verhaal neergezet over familiebanden, intriges voor fans van het genre is dit boek zeker een schot in de roos.

Meer recensies van Lizzie