Anders dan de andere delen

Lizzie 18 september 2021
De zevende zus, het langverwachte “laatste deel” in de Zeven zussen serie, blijkt dan toch nog niet het aller laatste boek in de serie te zijn. Lucinda Riley vond dat ze het verhaal van Pa Salt in een extra boek moest gieten om het tot zijn recht te doen komen. Door dat Lucinda Riley in juni overleed zal haar zoon het boek afmaken. Voor de fans is dit boek dus nog geen afscheid van deze verslavende serie.

In de zevende zus lezen we vanuit het perspectief van Marry “Merry” McDougnal die na het overlijden van haar man besluit om een trip rond de wereld te gaan doen. Ze is in de tijd naar Niew -Zeeland gevlucht door een nare gebeurtenis in haar thuisland Ierland. De zussen hebben van hun advocaat Georg Hoffmann twee aanwijzingen gekregen over de missende zus een adres van een wijngaard in Nieuw-Zeeland en een tekening van een stervormige ring.
Omdat Cece dichtst woont bij Nieuw-Zeeland besluiten de zussen haar op de clue’s af te sturen als snel blijkt het verhaal van Marry en de zussen in elkaar te lopen en wordt het een race rond de wereld ingezet om de missende zus te vinden.

In dit verhaal is het niet één zus die we volgen maar volgen we ze alle zes we wisselen vaak van perspectief tussen de zes zussen en Merry. Dit boek is anders of we gewoon zijn in de reeks. In de vorige delen hadden we steeds één zus die we volgenden op haar zoektocht naar het verleden, nu is het een zoektocht naar de zevende zus, waarin het verleden van Merry verweven zit. In het verleden van Merry maken we kennis met het arme Noord-Ierland, hoe mensen toen leefden en hoe zwaar armoede doorwoog, dat voorbehoedsmiddelen door het geloof niet toegestaan werd en dit veel kostte van de vrouw haar lichaam. Jonge kinderen die moeten stoppen met school omdat ze thuis moeten gaan helpen, dit wordt mooi toegelicht ook de onafhankelijkheidsoorlog en de rol van de vrouwen van de IRA hierin worden toegelicht. Het is allemaal niet zo diep uitgewerkt zoals we gewoon zijn, omdat het verleden dit keer meer een bijkomstigheid is. Het hoofddoel van het boek is om de zevende zus te vinden en er zeker van te zijn dat het zij is.

Helaas voor wie verwachtte opnieuw een soort afgewerkt verhaal te krijgen zal teleurgesteld zijn. Riley sluit af met een grote Cliffhanger waardoor de fans meteen smachten naar het laatste deel om eindelijk een antwoord te krijgen op alle vragen. Het einde zorgt er wel voor wie de serie gelezen heeft sowieso het laatste deel ook gaat lezen, het is slim bedacht om de lezers nog even aan de serie gekluisterd te houden.

Meer recensies van Lizzie