ik was fan en nu nog een grotere fan

Lizzie 10 september 2020
Uitgekookt het tweede boek van Pat Craenbroek. Na Uitgebroed haar debuut gelezen te hebben, waren mijn verwachtingen voor dit deel hoog gespannen.

In uitgekookt bijt Margaux Bakker de jonge ambitieuze openbare aanklager zich vast in de zaak van Luc Vrebos een arts die onvergefelijke fouten heeft gemaakt. Ondertussen zijn er een paar sterfgevallen, waar op het eerste zicht niets bijzonders op aan te merken is. Maar is dit wel zo? Wanneer een jonge man volledig verlamd in het ziekenhuis belandt, na een tragische val, beginnen de puzzelstukjes op zijn plaats te vallen. De jonge man draagt immers een groot geheim met zich mee dat niet alleen invloed heeft op zichzelf maar ook anderen in nauwe schoentjes kan brengen.

Uitgekookt is verdeeld in vier delen, de eerste twee delen bevatten elk op zich twee verhaallijnen, die je als lezer doen nadenken hoe deze kunnen gaan samenvloeien, we hadden dit bij Craenbroek al gezien in Uitgebroed, maar met uitgekookt heeft ze die stijl nog verfijnd, nog meer eigen gemaakt, de spanning is nooit weg in het boek en zorgt er voor dat je als lezer steeds verder wilt lezen.
Zelf heb ik het boek traag gelezen, omdat ik er echt van wou genieten, ik wilde het niet vlug uit hebben, want dat zou ik jammer vinden, maar aan de andere kant wil ik ook het einde weten… Uitgebroed was top, maar wanneer je uitgekookt leest, merk je dat Craenbroek gegroeid is in het schrijven, nog meer oog heeft voor de details en deze ook goed uitwerkt. Alles in Uitgekookt is perfect afgesloten, is er is geen los draadje meer. Op iedere vraag die je had tijdens het lezen, krijg je een antwoord.

Craenbroek gebruikt haar verleden als wetsdokter en de mensen die ze nog kent bij het parket om haar verhalen waarheid en geloofwaardig te schrijven, wat je in uitgekookt leest is jammer genoeg bikkelharde realiteit, dingen waar het parket, politieagenten en wetsdokters mee te maken krijgen, meer of we zelf denken of willen geloven. De thema’s die aangehaald worden in het boek zijn heftig en bezorgen je tijdens het lezen kippenvel.

Hoe uitgebroed nog ‘braaf’ was met gruwelijke details, komt er in uitgekookt een donkerdere kant, een ‘gruwelijkere’ kant naar boven, die een echte thrillerliefhebber wel zal kunnen smaken. Ik ben al benieuwd wat dit zal geven voor het volgende boek.

Ik was al fan na uitgebroed, en had hoge verwachtingen van uitgekookt en deze zijn voor mij meer dan uitgekomen. Ik vind de schrijfstijl aangenaam, en vlot lezend. Ik kijk al uit naar het derde boek.

Meer recensies van Lizzie