Prachtig verhaal met heftig thema

Lizzie 21 november 2020
Rachel Hore werkte bijna twintig jaar in Londen als (hoofd)redacteur fictie voor onder andere HarperCollins. Ze verhuisde enkele jaren geleden met haar gezin naar het platteland van Norfolk. Sinds ze in Norfolk. Sinds ze in Norfolk woont geef ze les in creatief schrijven en publiceren aan de Universiteit evan East Angelia en schrijft ze haar romans.

Het is de eerste wereldoorlog en Alice Chopman gaat vrijwillig als verpleegster aan de slag in Frankrijk. Daar ontmoet ze Jack, waar ze verliefd op wordt en een korte romance mee beleefd tot het noodlot toeslaat.
Alice blijft alleen en zwanger achter, in die tijd was het echter ongehoord om ongehuwd zwanger te worden en ze wordt verplicht haar baby af te staan ter adoptie door haar stiefmoeder.
Alice zet zich na een rouwperiode in voor vrouwen die veel kinderen baren en ongehuwd zwanger worden.
Irene wordt geadopteerd en groeit op in een welgesteld gezin. Toch heeft ze steeds het gevoel dat ze iets mist in haar leven. Ze voelt ook aan dat haar moeder meer liefde heeft voor haar broertje dan voor haar. Ze weet dat ze niet hun echte dochter is, en vraagt zich af waar ze effectief vandaan komt. Leeft haar echte moeder nog? En wil die haar leren kennen?

Voor altijd mijn dochter had mij in zijn greep van de eerste letter. Je kan je helemaal inleven in de werelden van Alice en Irene. Door dat we afwisselend lezen vanuit het perspectief van beide vrouwen leest het boek zeer vlot.
De tijdspanne van het boek speelt zich af tussen de eerste en tweede wereldoorlog en brengt de problematiek van ongehuwd zwanger worden in die tijd aanbod.
Dit wordt zeer mooi beschreven, van hoe vrouwen zich in die tijd voelden en hoe ze dikwijls moe en uitgeput waren door de vele bevallingen, hierdoor kregen vrouwen schrik om nog seks te hebben. Hore haalt dit thema uitgebreid aan. Je kan van ieder personage een goed beeld vormen, ze zijn sterk neergezet en goed uitgewerkt. De emoties van Alice en Irene weet Hore goed over te brengen op de lezer.

Voor mij is deze weer een echte aanrader, ik was al fan van haar boeken en schrijfstijl en blijf dit na dit boek zeker.

Meer recensies van Lizzie