Suzanna's wereld kan niet overtuigen.

LorevanDun 01 mei 2020
Suzanna gaat gebukt onder familieproblemen. Haar moeder, de ooit zo stralende socialite Athene Forster, had de wereld aan haar voeten liggen tot een schandaal haar reputatie te gronde richtte. Als haar dochter achtervolgt dat schandaal Suzanna nog steeds.
De enige plek waar Suzanna zich thuis voelt, is het Peacock Emporium, het kleine curiosawinkeltje annex café, dat ze als bouwval kocht en heeft opgeknapt. De plek trekt al snel allerlei mensen aan voor een espresso en een praatje. Ook Alejandro, op de vlucht voor zijn herinneringen aan Argentinië, komt steeds vaker langs.
Als Suzanna door een tragische gebeurtenis haar verleden onder ogen moet zien, realiseert ze zich dat de sleutel tot haar geluk misschien wel dichterbij is dan ze denkt.

Een nieuwe Jojo Moyes, dan zijn de verwachtingen hoog. Ik ben groot fan na haar voorgaande boeken. De cover past mooi bij haar andere boeken.

In het begin is het heel moeilijk om in het verhaal te komen. Je krijgt eerst een hoofdstuk dat zich afspeelt in Buenos Aires in 2001. Hierna springen we naar 1963 en krijgen we het verhaal van Vivi om dan na een paar hoofdstukken over te schakelen op het verhaal van Suzanna. In het begin oogt het heel chaotisch. Ik zag niet wat de link was tussen de verschillende personages en ik kwam hierdoor niet in het verhaal. Het duurde dan ook erg lang voor ik echt een beetje zin kreeg in het verhaal.

De personages zijn wel goed uitgewerkt als je ze wat beter leert kennen. Ieder personage heeft zijn unieke eigenheid en je leert hen allemaal heel goed kennen. Dit komt ook omdat er in het begin van het verhaal heel weinig gebeurt. Jojo Moyes heeft haar tijd genomen om alle personages heel goed uit te werken en hun de kans te geven om zich helemaal te plaatsen in het verhaal. Spijtig genoeg komt dit niet ten goede aan het verhaal. Het verhaal komt niet op gang en er gebeurt echt heel weinig.
Op een bepaald moment is er een tragische gebeurtenis, dit zorgt ervoor dat er eindelijk wat gaat gebeuren in het verhaal. Jojo Moyes weet dan ook wel wat gevoelens los te weken. Door de gebeurtenissen krijgt het verhaal wat vaart en gaat het wat vlotter lezen. Op dit moment komen er ook wat gebeurtenissen uit het verleden naar boven die belangrijk worden in het verhaal. Dit geeft het verhaal nog iets extra mee en dan snap je de meerwaarde van de eerste hoofdstukken vanuit Vivi’s standpunt.

Suzanna’s wereld viel mij een beetje tegen. Alle personages zijn wel heel goed uitgewerkt en ongeveer halfweg komt er ook wat vaart in het verhaal. Hierdoor krijgt het van mij alsnog drie dik verdiende sterren.

Gelezen en gerecenseerd voor In de boekenkast.

Meer recensies van LorevanDun