Ontroering en spanning in een mix van genres

lottevanderpaelt 10 maart 2024
Cassie's wereld komt volledig op zijn kop te staan wanneer ze na de dood van een goede klant een notitieboek van hem erft. Al snel komen Cassie en haar huisgenoot Izzy erachter dat dit geen gewoon boek is, het geeft hen namelijk de kans om van hun appartement rechtstreeks naar Venetië te reizen en, zo zal snel blijken, nog veel verder... Maar het boek betekent ook gevaar. Ze worden achtervolgd door een mysterieuze vrouw die er alles voor over heeft om het boek te pakken te krijgen en er niet voor terug schrikt iedereen die haar tegen wil houden uit de weg te ruimen. Samen met de eigenaar van de beruchte Fox-bibliotheek gaan ze het avontuur tegemoet. Zal het de vriendinnen lukken om het magische boek in veilige handen te houden?

‘Het boek der deuren’ is een meeslepende genremixer. Mysterie, sciencefiction, romantiek, je vindt ze er allemaal in terug. Ik was oorspronkelijk bang dat de romantiek te prominent aanwezig zou zijn, maar dat was helemaal niet zo. De eerste paar hoofdstukken konden mijn aandacht er moeilijk bij houden, voornamelijk door de vele wisselingen in personages, maar na een 50-tal pagina’s heb ik het boek in één ruk doorgelezen. Bepaalde elementen irriteerden een beetje. Zo wordt Cassie als een prachtige vrouw beschreven, terwijl ze toch verschillende keren commentaar leverde op haar eigen uiterlijk (niet dat dat niet kan natuurlijk, maar het voelde nogal fake aan). Ook was ik geen fan van de insta-love trope die in dit boek aan bod kwam. Toch heb ik erg van dit boek genoten. De schrijfstijl is niet wonderbaarlijk, maar het boek leest wel heel vlot en het verhaal is enorm beeldend beschreven. De personages, eens je ze beter leert kennen, voelen echt aan en je kan je als lezer door de vlotte beschrijvingen goed inleven in hun gedachten en gevoelens.

Dit boek wist me te ontroeren en terwijl spanning te doen voelen. Sommige elementen doen sterk denken aan de typische Japanse boekenromans, zoals ‘De kat die boeken wilde redden’, terwijl andere elementen meer ode brengen aan de avontuurlijke boeken uit het urban fantasy-genre. Je merkt dat Gareth Brown erg gepassioneerd is door boeken en dit is zeker en vast een goede start voor zijn auteurscarrière. Ik kijk alvast uit naar zijn volgende werk en terwijl ga ik zeker nog eens van ‘Het boek der deuren’ genieten. Want zoals Brown in het boek zelf zegt: “Een goed verhaal is de tweede keer nog net zo goed”.

Bedankt aan Hebban en uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het gratis review-exemplaar.

Meer recensies van lottevanderpaelt