Te uitgebreid

lottevanderpaelt 20 januari 2023
Dit is het eerste boek in de serie over Harry Hole, maar het tweede boek uit de serie dat ik gelezen heb (ik las eerder al De sneeuwman). Op zich was het plot wel aangenaam en goed gevonden, maar het was voor mij veel te uitgebreid. Het boek kon gemakkelijk 100 pagina's kort geweest zijn en daarbij net hetzelfde verhaal vertellen. Ik had dit gevoel ook al een beetje bij De sneeuwman, maar omdat het plot daar nog iets interessanter was, kwam het minder tot uiting. Nesbø gooit zoveel info in het boek dat wat oorspronkelijk het plot lijkt (het oplossen van de moord op een Noorse vrouw) eigenlijk snel naar de achtergrond verdwijnt om plaats te maken voor een romantische wending en een heleboel informatie uit het verleden van Harry Hole. Alles ging hierdoor ook zo snel dat ik soms moeilijk kon volgen wat er nu precies aan de hand was. Ik heb sommige stukken een tweede keer moeten lezen om te begrijpen wat Nesbø bedoelde. Jammer genoeg wordt ook over de reden voor de moord heel snel gegaan. Ik geef Jo Nesbø nog niet op na dit boek, maar ik hoop toch op verbetering bij het volgende deel.

Meer recensies van lottevanderpaelt