Prachtige satire

Luc Steensels 19 maart 2024
Eus' Boekenclub is voor mij een bron van inspiratie om nieuwe boeken en schrijvers te ontdekken. Een van de burgemeesters, die in het programma worden uitgenodigd om over hun lievelingsboek te spreken, uitte zich zeer lovend over het boek 'Yemma', van Mohammed Benzakour, een Nederlandse schrijver met Marokkaanse roots. Ik vond dit boek niet terug, maar wel deze roman "De koning komt". De roman speelt zich af in het eigentijdse Marokko. Toen ik nog op een Brussels kantoor werkte heb ik een vriendschappelijke band opgebouw met Abdelatif Azzabi, een collega die onze bureelruimtes poetste. Hij vertelde me onder andere over zijn jaarlijkse vakanties in Marokko en de bezoekjes aan zijn moeder. Meestal bracht hij voor mij geschenken mee: een djellaba, een theekruik etc. Hier was hij een poetsman, ginds was hij een gerespecteerd burger. Er werd opgekeken naar Marokkanen die in Europa fortuin zochten. Hij wist me toen ook al te vertellen over de geestelijke en maatschappelijke verloedering van het moderne Marokko. Dat vind je hier ook terug in het verhaal van Benzakour. Bovendien weet hij in prachtige taal toch ook de uitzonderlijke schoonheid van zijn moederland te beschrijven. Ik vond het een magnifieke reis door een uitzonderlijk land. En nu ga ik dringend op zoek naar Yemma, het verhaal van een Marokkaanse moeder.

Meer recensies van Luc Steensels