Lezersrecensie

Rake satire

Luc Steensels 15 maart 2022
In deze korte roman maakt de schrijver zich vrolijk over een Nederlandse professor doctor die een belangrijke prijs in ontvangst mag nemen. Blijkbaar is de schrijver een Vlaming die in Nederland aan de slag is en tevens in academische middens verkeert. Hij maakt zich terecht vrolijk over de tomeloze arrogantie en dikdoenerij van de zelfzekere ijdele Nederlander. En uiteraard is dat een stereotiepe benadering, maar toch herken ik deze eigenwaan in de drukdoenerij, het overdreven gebruik van Engelse woorden en zinnen (die hier fonetisch in het Nederlands worden geschreven) en de onterechte eigendunk van sommige Nederlanders. Het is vlot geschreven, de spanning wordt mooi opgebouwd en mondt uit in het... Maar dan zou ik dit amusante boekje spoilen, en dat verdient het zeker niet. Lezen maar, zou ik zeggen.

Meer recensies van Luc Steensels

Gesponsord