Na het lezen van de eerste zin van dit boek wist ik het al gelijk: dit is er eentje die niet makkelijk weg te leggen is. De Heilige heeft wat mij betreft een fantastisch pakket te bieden aan de lezer: een bijzondere spanningsboog, een goede dosis humor, een onverwacht einde en talloze quotes die de lezer doorgaans aan het denken zetten over de menselijke deugd. Het is geen literair meesterwerk, maar wel een absolute aanrader voor eenieder die op zoek is naar een luchtig werk tijdens de komende winterdagen.

Het verhaal gaat over Donatien, een Franse jongeman die zijn levensverhaal deelt met de lezer. Donatien is een hoogmoedige en arrogante oplichter die anderen zonder moeite weet te bedriegen om te krijgen en komen waar hij wil. Hij is charmant en heeft een vlotte babbel, dus aan het begin van het verhaal gaat dit hem zeer makkelijk af. Echter komt er een punt waar het leven hem minder makkelijk afgaat en ondanks zijn duistere verleden roept zijn onverwachte dosis ongeluk toch een grote hoeveelheid medelijden op.

Donatien is een erg onbetrouwbare verteller; de verhalen die hij verteld zijn sterk maar door de grote hoeveelheid historische figuren en feiten die in het verhaal zijn verwerkt wordt het lastiger voor de lezer om de overweging tussen werkelijkheid en bedrog te maken.
De gebeurtenissen in deze roman zijn doorgaans luguber, dus wat dat betreft is de keuze voor een zelfzuchtige en onbaatzuchtige hoofdpersoon als Donatien redelijk gewaagd. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat dit niet voor iedereen is weggelegd en dat het een kwestie is van in hoeverre eenieder de humor die in dit boek wordt gebruikt door Driessen kan waarderen, maar wat mij betreft is het zeker een aanrader.

Reacties op: Aangenaam bedrog

De heilige - Martin Michael Driessen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 10,00