Exclusief voor de liefhebber

Lynnezzo 30 maart 2023
Dit boek geeft je een kijkje achter de schermen in de boekenwinkel van Shaun Bythell. Het is geschreven in de vorm van een dagboek, waarin de (cynische) verteller deelt wat hij die dag heeft meegemaakt. Aanvankelijk had ik moeite met de hoeveelheid aan herhalingen en het gebrek aan een plot. De wekelijkse routine verandert zelden, waardoor de verteller vrijwel elke dag hetzelfde meemaakt. Het verhaal is dan ook vrij traag en de personages zijn (bijna) allemaal vlak, waardoor het niet lekker wegleest. Hierdoor lijkt het me geen geschikt boek voor een breed publiek.

Voor de liefhebber vind ik het boek wel echt een aanrader. De kneuterige context van de boekwinkel van Bythell maakt het een gezellig boek om weg te lezen voor eenieder die affiniteit heeft met (Schotse) dorpjes en kleine boekwinkels. Ik heb genoten van de aandacht die wordt besteed aan de strijd van de kleine boekhandels tegen grootverkopers zoals Amazon. Het verhaal van Bythell schetst een uitstekend beeld van de negatieve impact die de machtsconcentratie van retailgiganten heeft op kleine verkopers. Ook bevat het interessante discussies rondom passages uit Bookshop Memories van George Orwell. Om deze reden zou ik het boek alleen aanraden voor lezers die houden van non-fictie, en die zichzelf herkennen in het profiel van de auteur.

Meer recensies van Lynnezzo