Trust

Lynnezzo 05 december 2022
'Trust', de originele Engelse titel van het boek, past in mijn ogen beter bij het verhaal dan de Nederlandse vertaling vanwege de fantastische manier waarop dit verhaal in elkaar zit. In 'Vermogen' maakt de lezer kennis met een Benjamin en Helen Rask, een welvarend koppel dat aan het hoofd staat van de financiƫle sector in de Verenigde Staten gedurende de roerige jaren twintig. Via vier verschillende perspectieven die op een briljante en onverwachte manier met elkaar in contrast staan leren we meer over het leven van Helen en Benjamin. Het mysterie dat wordt geschetst met de verschillende vertellers zorgt voor een intrigerende puzzel, waardoor het verhaal tegen het einde wegleest als een ware detectiveroman. Ook behandelt Diaz op een intelligente manier thema's zoals kapitalisme, macht en bedrog. Hierdoor lijkt het boek bijzonder relevant voor het heden.

Aanvankelijk had ik moeite met de overdaad van herhalingen en het financiƫle onderwerp dat aan de grondslag van het verhaal over Benjamin en Helen Rask leek te liggen. Echter was ik na het tweede deel helemaal verkocht vanwege de intelligente opbouw van deze Roman. De manier waarop de vier delen met elkaar in verband staan zorgen voor een bijzondere leeservaring! Ik raad deze roman van Diaz zeker aan voor mensen die een voorkeur hebben voor boeken met onbetrouwbare vertellers.

Meer recensies van Lynnezzo