Interessant, maar ontoereikend

Lynnezzo 18 januari 2023
Dit boek werd door mijn lokale boekhandel aangeraden, en de titel maakte mij gelijk nieuwsgierig. Zoals jclarijs ook aangeeft in zijn recensie biedt het plot van het verhaal veel mogelijkheden, en daarmee ook hoge verwachtingen. Deze werden ook bij mij niet helemaal waargemaakt.

'De laatste witte man' gaat over de impact die de rassenverandering heeft op de directe leefomgeving van de hoofdpersonen. Het verhaal verkent daarmee de invloed die huidskleur heeft op hoe wij naar anderen, maar ook naar onszelf kijken. Het boek zet de lezer zeker aan het denken, maar naar mijn idee had het verhaal nog verder ontwikkeld kunnen worden.

Het verhaal leest door de zinsconstructie niet lekker weg, en het einde voelde vrij abrupt. Toch is het pijnlijke verhaal intrigerend om te lezen. De manier waarop Hamid een maatschappelijk probleem aan de kaak stelt doormiddel van zijn surrealistische verhaal is echter zeer uniek en interessant, waardoor het toch de moeite waard was om te lezen.

Meer recensies van Lynnezzo