Aangename vernieuwende YA-titel

Lacey wil later ontzettend graag bij het enorme technologisch ontwikkelde bedrijf ‘Moncha’ gaan werken. Het bedrijf vond de ‘Baku’ uit een soort robot-huisdier waarmee je nog veel meer kunt doen dan de ‘ouderwetse’ smartphone. Maar Lacey zich kan alleen een level 1 Baku veroorloven en om tot de eliteschool Profectus toegelaten te worden moet je minimaal en level 3 Baku bezitten. Maar op weg naar huis de kapotte resten van een lever 3 Baku waar ze de rest van haar tijd tot aan de zomer aan besteedt om deze weer in elkaar en aan de praat te krijgen. Wonder boven wonder komt de kat Baku met de naam Jinx er bovenop en wordt ze tóch nog aangenomen op Profectus. Maar gaande de opleiding komt ze erachter dat de school niet zo is zoals ze had verwacht en dat ze niet zonder reden alsnog werd toegelaten. En alsof dat nog niet genoeg is, blijkt Jinx ook nog eens net even anders te zijn dan alle andere Baku’s.

Het proloog van het boek gaf al meteen een interessante vibe aan het verhaal. Ondanks dat er nog maar weinig informatie werd gegeven, was het wel duidelijk dat dit de hele aanleiding voor het verhaal was, maar als lezer heb je dan nog geen flauw idee waar het naartoe gaat. Lacey en haar beste vriendin Zora zijn vanaf het begin ook levendige personages. Ze hebben ieder hun goede en slechte kanten en passen erg goed bij elkaar. De jongens die ze niet uit kunnen staan komen ook al snel in beeld en de vijandelijke relatie tussen de tieners wordt met een actievolle passage nog eens duidelijk gemaakt. En dan doet Lacey een ontdekking wanneer ze de Baku van Zora gaat redden. Dan komt het verhaal pas echt op gang. Er vinden enkele tijdsprongen plaats die je waarschijnlijk niet had verwacht, maar achteraf wel noodzakelijk bleken te zijn anders zou er te weinig vaart in het verhaal zitten.

Er zat een goede balans in het verhaal tussen vaart, details, spanning en actie. Eigenlijk precies goed waardoor je steeds wel wilt blijven lezen. Er waren nauwelijks momenten in het verhaal dat ik geen zin had om verder te lezen of een beetje verveeld raakte. Verder was de opzet en de uitwerking van het verhaal ook wel origineel. Natuurlijk zitten er herkenbare elementen in, zoals een nieuwe school, onuitstaanbare jongens, vriendschappen om te onderhouden en natuurlijk volwassenen die zich eens in de zoveel tijd met het hoofdpersonage bemoeien om alles nog eens ingewikkelder te maken. Nu ik dat zo terug lees, misschien niet heel erg origineel. Maar de setting waarin dit alles zich afspeelt is dat wel. Ik heb nog niet veel YA boeken gelezen met futuristische elementen, laat staan robot-huisdieren. En dat was wel een aangename vernieuwing in dit boek.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)