Angel is een meisje om verliefd op te worden

Maartje 10 oktober 2019 Hebban Team
Via Hebban kreeg ik Drama Queen. Een boek dat tussen jeugd en young adult inhangt, maar ook voor volwassenen een heel mooie leeservaring kan opleveren.

De kaft van het boek sprak mij direct aan. De blauw-, rood- en paarstinten met een meisje in de sfeer van het werk van Banksy zorgen voor een aantrekkelijke cover. Zo'n boek zou ik in de winkel direct oppakken.
De flaptekst spreekt over Angel, een meisje dat opgroeit in een ruige wijk waarin ze zich hard opstelt om te kunnen overleven. Ze houdt mensen op afstand door haar grote mond. Maar dan komt er een nieuw meisje op school: Kayleigh, en dit meisje maakt iets los in Angel.

Als je alleen de flaptekst leest, dan zou je kunnen denken dat het boek vooral draait om de relatie tussen Angel en Kayleigh, maar dit boek bevat zoveel meer. Het vertelt het verhaal van een meisje dat het moeilijk heeft op school, thuis regelmatig alleen is omdat haar moeder stripper is, in een buurt woont waar het gevaarlijk is op straat, een opa heeft die aan de drank is, haar en zonder vader opgroeit. Derk Visser laat je meeleven met Angel en haar familie. Laat je lachen om en genieten van de geweldige moeder- dochter relatie, laat je warm worden van haar contact met opa en met Kayleighn, laat je gruwelen van de ervaringen waar een kind, opgroeiend in een achterbuurt, tegenaan loopt en laat ook nog zien dat niet alle meisjes verliefd worden op een jongen.

Derk Visser schrijft op een eenvoudige manier, in korte duidelijk zinnen, over zware onderwerpen. Toch wordt het boek nergens zwaar door de humor en de warmte die door het hele boek terug te vinden is.

"Mama kreeg bij de kleuters met de hakken over de sloot haar veterdiploma. En verder haalde ze haar a,b en c voor zwemmen. Meer diploma's heeft ze niet. In het examenjaar van het vmbo had ze mij in haar buik en dus iets anders aan haar hoofd. En met de diploma's die ze heeft doet ze niks. De veters van haar sneakers stopt ze weg en voor de rest draagt ze pumps met stilettohakken en leren laarzen tot over de knie. Mama kan officieel een minuut watertrappelen. Maar wat heb je daaraan als je alleen maar topless door de branding rent."

Een heel mooi verhaal, dat nu eens geschreven is vanuit een minder hoogopgeleide tiener. Een verhaal dat ,nadat ik een aantal quotes voorlas, snel door mijn dochter van dertien is ingepikt.
Ik gaf het boek 4,5 sterren.

Meer recensies van Maartje