Een leerzaam boekenweekgeschenk

Maartje 17 maart 2020 Hebban Team
Dit jaar kregen we een historisch verhaal als boekenweekgeschenk en dan niet eens een roman, maar een verhaal volledig gebaseerd op feiten. Gelukkig is dit aan Annejet van der Zijl goed besteed. Zij weet van 'droge' feiten toch altijd weer een lekker leesbaar verhaal te maken met personages en gebeurtenissen die aanspreken.

Het boekje gaat over Leon die als jongeman uit Monster in 1820 vertrekt om zijn geluk in Amerika te beproeven. Daar settelt hij zich in Charleston in het zuiden van de Verenigde Staten. Charleston is een stad die heel erg op slavenarbeid draait. Annejet schuwt gruwelijke beschrijvingen van deze praktijken niet en brengt de situatie naar mijn gevoel heel reëel over. Leon zelf heeft andere ideeën over slaven en als hij dan ook nog verliefd wordt op een zwart meisje moet hij zich in allerlei bochten wringen om zijn maatschappelijke carrière met zijn eigen wensen te kunnen combineren.

Natuurlijk is een boekje van 90 pagina's te kort om diep op verschillende situaties in te gaan, maar het is zeker in een mooie introductie in een prachtig liefdesverhaal.

Meer recensies van Maartje