Meeslepend

maartjeleest 30 december 2019
Alles is nu speelt zich af in het verleden, het toen, en het heden. In het verleden lees je over Hadley die opgroeit in een liefdeloos gezin. Ze doet er alles aan om haar vader gelukkig te maken en doet alles wat hij van haar verwacht, toch lijkt niets hem gelukkig te maken. Ze wordt mishandeld door haar vader en op de steun van haar moeder hoeft ze niet te rekenen, haar brak hij al jaren geleden.

Het nu speelt zich af in het heden nadat er een ongeluk gebeurd is. Het blijft tot het einde raden wat er nou precies gebeurd is. Dat maakt het verhaal spannend en dat je wilt doorlezen. Het boek is vlot geschreven en ik ben geen enkele keer in de war geweest over in welke tijd ik mij op dat moment bevond en dat is knap.

Alles is nu is een verhaal dat in speelt op je gevoelens, je kunt niet anders dan meeleven met Hadley want alles wat zij meemaakt is onbegrijpelijk. Voor mij is dit een ver-van-mijn-bedshow, gelukkig, maar helaas is dit voor sommige gezinnen dagelijkse kost.

De ontwikkelingen die Hadley als persoon doormaakt vond ik erg bijzonder om te lezen. Ze gaat van een bang meisje naar een sterke, krachtige jongvolwassene vrouw die voor zichzelf wilt opkomen.

Alles is nu is een verhaal wat ik met open mond heb zitten lezen en waar ik zo doorheen vloog. De schrijfstijl is prettig en het wisselen in de tijd maakt het verhaal spannend. Je wilt geregeld Hadley door elkaar schudden en zeggen dat ze het niet langer moet pikken, maar aan de andere kant begrijp je haar denkwijze ook en is het bewonderenswaardig om te lezen hoeveel ze overheeft voor haar zusje Lila. Alles is nu gaat gepaard met kippenvel en laat je achter met een verdrietig hart, verdrietig voor de kinderen (3% van alle kinderen in Nederland werd in 2017 blootgesteld aan een vorm van kindermishandeling) voor wie dit verhaal wel dichtbij komt. Het is een heftig verhaal wat meer aandacht verdiend en wat door iedereen gelezen zou moeten worden.

Recensie wordt ook weergegeven op mijn blog https://maartjeleest.nl/

Meer recensies van maartjeleest