luguber

maartjeleest 24 december 2021
Perfecte resten is het eerste deel van de serie van Helen Fields. In deze serie speelt Luc Callanach de hoofdrol. Luc werkte bij Interpol in Frankrijk, maar na een vervelende situatie op het werk kon hij aan de slag bij de politie in Schotland, zijn vader kwam uit Schotland waardoor hij half schots is. Als lezer kom je er langzaam achter wat er zich precies in Frankrijk heeft afgespeeld en wat de impact op zijn leven hiervan is. Als lezer is het fijn om hier achter te komen, want de iets wat harde Callanach is zo toch menselijk.

In Perfecte resten wordt het verhaal vertelt vanuit twee perspectieven; inspecteur Callanach en vanuit de dader. Het is dus geen thriller waarin je er achter moet komen wie de dader is, maar je weet hoe het zit. Dit geeft het verhaal een unieke wending omdat je soms wel tegen de politie wilt schreeuwen over hoe fout ze zitten, maar geeft ook een heleboel spanning wanneer ze dichterbij komen.

Callanach is een interessant personage om over te lezen. Hij probeert zijn leven op te pakken en opnieuw te beginnen, maar het verleden heeft hem getekend. Hij is toegewijd aan zijn werk en bereid om een extra stapje te zetten, zulke politie agenten zie ik graag ik thriller. De dader is slim, maakt geen fouten en vooral ontzettend ziek. De scenes van de dader zijn verschrikkelijk luguber en deden mij meer dan eens huiveren. Ik hou er van, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden bij het lezen van dit boek. Daarnaast leren we Ava Turner een beetje kennen in dit boek en ook dat vind ik een leuk en interessant personage, maar ze blijft wel wat oppervlakkig. Ook de andere werknemers op het bureau komen aan bod en hebben op hun eigen manier een aandeel in het verhaal.

Perfecte resten is spannend van het begin tot het eind en ik las het dan ook in een ruk uit. Het is verfrissend dat je meteen weet wie de dader is, maar dat er toch niets van de spanning wordt weg gegeven. De beeldende schrijfstijl van Helen Fields laat de lugubere scenes tot leven komen, terwijl je dit liever niet hebt. Ik ben na dit boek fan van Helen Fields en heb meteen de andere delen besteld. Wellicht is dit wel de beste thriller die ik tot nu toe dit jaar gelezen heb.

Meer recensies van maartjeleest