gruwelijk, luguber maar ook clichés

maartjeleest 10 september 2021
De Puzzelman begint met een proloog die meteen de toon van het verhaal neerzet. Het is spannend, gruwelijk en beloofd veel goeds. Drie verschillende mensen ontdekken lichaamsdelen op verschillende plekken. Nadine Matheson laat niets aan de verbeelding over. Je wordt nieuwsgierig naar het verhaal.

Daarna lees je het verhaal vooral vanuit Anjelica Henley, maar komen er ook hoofdstukken vanuit de stagiair Salim Ramouter. Daarnaast zijn er een paar hoofdstukken vanuit de copycat en Peter Olivier, de puzzelman. Deze personages worden ook het beste uitgewerkt in het verhaal, maar ook de bijpersonages worden goed genoeg uitgelicht om er een beeld bij te krijgen. Wel moet ik zeggen dat ik soms moeite had met de vele namen en personages en echt wel eens heb moeten nadenken wie was dit ook al weer en wat was zijn/haar rol. Dit haalt je dan wel een beetje uit het verhaal en dat is jammer.

Vanaf het eerste hoofdstuk is de spanningsboog goed strak getrokken en gaan we vlot door het verhaal heen. Langzaam kom je meer te weten over de puzzelman, Peter Olivier, en hoe hij destijds is opgepakt en de rol van Anjelica hierin. De details van de zaak van de puzzelman komen wel heel langzaam los waardoor het aan het begin net leek alsof ik een eerder deel van het verhaal gemist had.

De schrijfstijl van Nadine Matheson is prettig en erg beeldend. Ik hou van gruwelijke thrillers en er wordt zeker niets aan de verbeelding over gelaten. De personages worden erg goed uitgewerkt en het is een interessante setting voor een thriller; een copycat en een moordenaar die het tegen elkaar opnemen. Er zitten ook wel een aantal clichés in het verhaal die ook in andere thrillers een rol spelen waardoor het geheel wel wat minder uniek wordt. De wankele relatie tussen Anjelica en haar man is hier een voorbeeld van en dat vind ik jammer bij thrillerauteurs dat zij zich hier allemaal aan lijken te houden.

Al met al is De Puzzelman een goed debuut die absoluut smaakt naar meer voor mij. De gruwelijke en beeldende manier van schrijven is mij goed bevallen en ik hou deze auteur zeker in de gaten voor het volgende deel, die voor mij na het einde van De Puzzelman wel snel mag komen.

Meer recensies van maartjeleest