Vooral psychologisch

maartjeleest 16 oktober 2020
Rachel is ervan overtuigd dat zij als elfjarig meisje haar ouders heeft vermoord, maar niemand geloofd haar. Haar visioenen en herinneringen liegen toch niet? Zij schoot haar moeder dood. Als straf zit ze al heel wat jaren vrijwillig in een psychiatrische inrichting.
Op een dag wordt ze geïnterviewd door Trevor en hij laat haar het politierapport zien waarin staat dat het onmogelijk is dat Rachel haar moeder neergeschoten heeft met het moordwapen. Ze besluit om haar schuld te bewijzen en haar herinneringen terug te halen door terug te keren naar de plek waar het allemaal begon, maar of dat nou zo verstandig is...

Geworteld in het kwaad begint goed en roept in de eerste hoofdstukken veel vragen op. De hoofdstukken worden afgewisseld tussen Rachel en Jenny en spelen zich ook nog eens af in verschillende tijden (toen en nu) dit vraagt wel wat concentratie, maar je zit er snel in omdat het er duidelijk boven staat. Je merkt tijdens het lezen wel dat de auteur de spanning probeert op te bouwen, maar het lijkt voor mij niet echt te werken. Tegen het eind zitten er wel wat meer spannende momenten in, maar nog niet genoeg voor een echt thriller gevoel voor mij. Was het boek daardoor slecht? Zeker niet, het voldeed alleen niet aan de verwachtingen.

Zodra ik deze verwachtingen aan de kant schoof kon ik meer genieten van het verhaal. Vooral het psychologische aspect rondom Diana de zus van Rachel vond ik erg interessant om over te lezen. Geworteld in het kwaad is een licht voorspelbaar verhaal, maar dit is zeker niet vervelend. De schrijfstijl van Karen Dionne is prettig en het boek leest vlot weg. De psychologische aspecten samen met de kennis van de natuur liet mij genieten van het boek.

Geworteld in het kwaad is een fijn boek om tussendoor te lezen en is zeker geen slecht boek. De uitgeverij had er wel beter aan gedaan om het de titel psychologische thriller te geven. Als je net als ik het psychologische aspect interessant vind en graag wilt weten over het hoe en waarom moet je dit boek zeker lezen. Ik ga in ieder geval binnenkort wat tijd in plannen voor het eerder uitgekomen boek Dochter van het moeras van Karen Dionne, Haar schrijfstijl is in ieder geval zeer prettig en vraagt om meer.

Verschijnt ook op www.maartjeleest.nl

Meer recensies van maartjeleest