Vooral psychologisch

maartjeleest 13 april 2020
Een duister pad is het eerste deel in een serie rondom Faye. Faye heeft borderline en woont met haar medepatiënten, die ze ziet als familie, in het kasteel van haar vader. Faye is een jonge, creatieve en talentvolle vrouw. Ze vindt rust in het maken van puzzels. De behandelingen in Groot Loenen zijn anders dan anders, Julius van Laar gelooft in natuurlijke genezing en is tegen bepaald medicijn gebruik.

Ik had aan het begin wel wat moeite met het in het verhaal komen. Ik kon de personages moeilijk uit elkaar houden en raakte in de war. Misschien kwam dit doordat het een ebook was en ik hierdoor niet makkelijk en snel even terug kon bladeren, maar gelukkig kwam ik al snel in het verhaal.
Bij de omschrijving thriller verwacht ik 's avonds wakker te liggen van de spanning, die bleef een beetje uit. Toch zou ik dit boek na het lezen nog steeds omschrijven als een thriller. De personages zijn uiterst goed bedacht en er zit zeker een psychologische spanningsboog in dit verhaal. Je merkt ook goed dat dit een deel 1 is in een serie en wellicht verklaard dat wat missende spanning. De personages worden goed geïntroduceerd. De persoonlijkheidsstoornis van Faye komt wel aan bod en kan wellicht als triggerend bestempeld worden, toch vond ik het persoonlijk niet zwaar aanvoelen. De verschillende personages komen goed naar voren waardoor het voelde alsof ik ze ook echt kende. Het is goed bedacht hoe Faye en Simon samen werken, waar je dit natuurlijk helemaal niet verwacht. Het geeft een leuke dimensie aan het verhaal en is eens wat anders dan een politie duo.

Ondanks dat het verhaal de spanning miste en ik eigenlijk steeds wel door had waar het verhaal naar toe ging geef ik dit boek toch 4 sterren. Ik vond het verhaal op zichzelf ontzettend boeiend en interessant. Het betrekken van een actueel onderwerp in het verhaal maakt het bijzonder en ik ben dan ook zeker benieuwd naar meer. Hopelijk bevat die een goede portie nagelbijtende spanning.

Deze recensie is eerder verschenen op https://www.maartjeleest.nl/

Meer recensies van maartjeleest