Identiteit

maartjeleest 14 juni 2020
De Speelgoedman draait vooral om Inigo Dubbelman en Fee Kastelijn. Ze werken samen in het familie Transportbedrijf Dubbelman Logistiek. Aanvankelijk lijkt Inigo een saaie en introverte man die niet veel aandacht trekt en die je waarschijnlijk niet zal opvallen op straat. Totdat de ex van Fee pikante foto's van haar verspreid en deze ook onder de ogen van haar collega's komen. Ze voelt zich vernederd en alleen, maar dan tot haar grote verbazing neemt de saaie, teruggetrokken Inigo het voor haar op. Ze leert Inigo steeds beter kennen.

Een groot deel van het verhaal gaat over Inigo en zijn zoektocht naar zijn afkomst en verleden. Inigo is onder behandeling van psychiater Sietze Metselaer voor zijn psychische klachten. Inigo weet eigenlijk weinig van zijn verleden en komt steeds terug bij het feit dat hij zich pas dingen herinnert van toen hij ongeveer 4 à 5 jaar was. Hij besluit Connie Maan, die werkt als privédetective, in te schakelen en te laten graven in zijn verleden. Het levert wel wat dingen op maar het is nog steeds niet echt veel. Als er een moord wordt gepleegd is het voor de politie direct duidelijk wie het gedaan heeft, maar het steekt toch net iets anders in elkaar.

De schrijfstijl in dit boek is erg beeldend en leest prettig weg. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je door het verhaal heen vliegt. De hoofdstukken zijn geschreven vanuit Inigo en een aantal vanuit Fee, waarbij we Fee op een bijzondere volgen, namelijk in een soort dagboek/brief vorm naar haar zus. Ik moest hier wel even aan wennen, maar het maakt de leeservaring net wat anders.

Het plot is goed doordacht door de auteur. Hoewel ik het op een gegeven moment wel een beetje zag aankomen is het toch een plot die als een totale verrassing zou kunnen komen. Waar soms het plot van thrillers wat afgeraffeld aan kan voelen heeft Heleen van den Hoven er echt de tijd voor genomen om het kwalitatief goed neer te zetten. Het wisselen van personages en soms in tijd vraagt wel de aandacht van de lezer waardoor ik soms wat verward was.

De Speelgoedman is een originele thriller van goede kwaliteit. De personages zijn goed uitgedacht en is met recht een page turner.

Meer recensies van maartjeleest