Vloek versus zusjes

Maddie 30 december 2021
Ik had het geluk dat ik mocht meedoen met de Hebbanboekenclub van de vloek van de kraaientoren, Dankuwel Hebban. Het was een leuke leeservaring en boekbespreking. Dit is mijn recensie:

De 3 zusjes Weddersinne wonen samen met hun oma op het armoedige eiland kraaiensteen. Betty, de middelste zus droomt van een leven vol avontuur en verre reizen. Maar de familie is vervloekt, als de meisjes het eiland verlaten zullen ze het nooit overleven. Ze hebben echter niet alleen een vloek geërfd, de zusjes kregen ook drie magische voorwerpen. De meisjes zoeken natuurlijk een manier om de vloek op te heffen. Maar als de zussen plots verplicht het eiland moeten verlaten, wordt hun zoektocht een race tegen de klok om hun leven te redden.

Dit boek leest ontzetten vlot. Dat komt in eerste plaats door de schrijfstijl. De schrijfster heeft een zeer makkelijk taalgebruik, zonder veel te veel tralala of rare woorden, ideaal voor het jeugdig doelpubliek. En toch komt het taalgebruik totaal niet kinderachtig over en is het voor een volwassene ook aangenaam om te lezen.

Naast de leuke schrijfstijl heeft dit boek nog een aantal pluspunten. Zo is de schrijfster heel goed in sfeer scheppen. Al vanaf de proloog zit er spanning en mysterie in het verhaal.En daarna blijft het boek de mysterie en spanning ademen, al is het soms maar door kleine dingen zoals de beschrijving van het weer op het vervloekte eiland.

Een ander leuk kantje van het boek is dat het 2 verhaallijnen heeft die mooi in elkaar zijn vervlochten. Iets wat je toch wat minder tegenkomt in een jeugdboek. In beide verhalen gebeurt ontzettend veel, en beide zijn origineel, mysterieus, af en toe grappig en een natuurlijk ook een tikkeltje magisch.

Het boek was soms wel wat vaag. De cover van het boek staat vol met prachtige details. Het verhaal zelf was het omgekeerde. Het boek dendert als een trein maar door, maar door zijn snelheid zie je het landschap soms niet meer. Er gebeurt zoveel in het verhaal dat de details er soms wat bij zijn ingeschoten. Er is maar weinig uitleg over hoe de magie werkt, of over waar sommige personages vandaan komen,... Bij het lezen had ik af en toe het gevoel dat ik informatie te kort had. Al zou dat natuurlijk met opzet zo kunnen geschreven zijn. Om de spanning er in te houden voor het volgende deel van de reeks. In de leesclub heeft dat alvast gewerkt want we zijn allemaal benieuwd naar het volgende boek.

Mocht het boek ietsje meer gedetailleerd zijn geweest dan had ik het 5 sterren gegeven. Maar nu geef ik dit magische verhaal over de band tussen zussen 4 sterren.

Meer recensies van Maddie