Een mooi terugkeer naar het begin!

Maddie 17 oktober 2019
De Grijze Jager reeks begon met Will die jagersleerling werd en alle trucjes en kunstjes van de grijze jager leert. In dit verhaal krijgt Will zelf een leerling, hierdoor krijgt het boek een gekend kantje. En toch is het boek totaal anders dan de rest van de reeks. Will is niet meer de vrolijke goedlachse jager die met iedereen overweg kan, hij is een wraakzuchtig man geworden, die de moordenaar van zijn vrouw wil terechtstellen. Om hem af te leiden van zijn wraakgevoelens wordt hij verplicht om een leerling aan te nemen, niet zomaar een leerling, née, het eerste meisje van het korps.

De leerling van Will, Maddie is een zalig nieuw personage in de reeks. Ze is een stoere meid met een eigen wil en een klein hartje. Haar opleiding tot grijze jager bevat veel gelijkaardige delen als in de eerste boeken bij Will zijn opleiding, en John Flanagan weet de herhalingen zo te brengen dat ze ook hier boeien. De overeenkomsten met de eerdere boeken zijn een echte meerwaarde, bij sommige grappige gekende stukken verheug je je al op wat er gaat gebeuren ook al weet je niet hoe en wanneer het gaat het gebeuren.

Maar het boek is niet alleen herhalingen uit de vorige delen van de reeks, Will en Maddie krijgen ook samen en missie. En die twee zijn een leuk duo om over te lezen.

Voor mij is dit het beste boek van de reeks.

Meer recensies van Maddie