Leven met een leugen

Maddie 04 oktober 2020
(So)Fie raakt tijdens een ski-uitje ingesneeuwd met Jelle, de laatste met wie ze dat zou wilt meemaken. Jelle, de beste vriend van haar broer, op wie ze al 14 jaar verliefd is, maar die haar in de steek liet na een dodelijke ongeval met hun vriendengroep. En niet te vergeten Jelle: de jongen die haar hart brak na die ene onvergetelijke nacht 6 jaar geleden.

Ik heb ontzettend lang over dit boek gedaan. De aandacht langer dan 2 pagina's bij dit boek houden ging niet voor mij.De personages zijn in het begin redelijk gesloten, ze verstoppen hun gevoelens en daardoor vond ik het heel moeilijk om in te leven in het verhaal. De schrijfstijl vertraagde in het begin ook het lezen. Geregeld werd er iets beschreven en daarna werden er nog meerdere vergelijkingen over gemaakt. Waardoor eigenlijk 3 keer hetzelfde werd gezegd.

Dit boek is deels een vervolg op baguette met Jam voor twee. Waarschijnlijk is het leven met een leugen aangenamer om te lezen als je het eerste boek, ook al hebt gelezen. ( wat ik niet heb gedaan.) Het verhaal en personages kwamen soms nogal vaag voor mij over, waardoor ik heb het boek ontzettend vaak aan de kant gelegd en toch weer begonnen. Een (gewonnen) boek niet uitlezen is immers zo een zonde.

Maar na een goeie 100 pagina's verandert het boek compleet. Langzaam geven de personages hun gevoelens en geheimen kwijt en plots zitten ze onder je huid. En dat zit je plots als lezer met tranen in je ogen, om even later weer in de lach te schieten, je zit gewoon te genieten van het verhaal.

Na die eerste 100 pagina's is het een prachtige verhaal vol van liefde, verdriet, humor en onverwachte geheimen dat je in 1 ruk uitleest. Dat ik iedereen zou aanraden om te lezen.
Bedankt Hebban en Mevrouw Brokers dat ik dit boek mocht winnen. Ik denk dat ik binnenkort Baguette met jam voor twee ga lezen!

Meer recensies van Maddie