De ontbrekende schakel tussen de aap en de mens.

Magalie Bonnet 16 maart 2020
Het verhaal start in de jaren '50 in Barkley Cove, een kuststadje in North Carolina. Kya is 6 jaar en woont met haar familie in een armtierige hut in de moerassen. Het gezin is zo dysfunctioneel dat het volledig uit elkaar valt en Kya wordt door iedereen in de steek gelaten. Uiteindelijk staat ze er helemaal alleen voor. Ze moet creatief uit de hoek komen om te kunnen overleven en ze start haar eigen ruilhandel om (letterlijk en figuurlijk) het hoofd boven water te kunnen houden. Haar weg naar volwassenheid staat vooral in het teken van eenzaamheid. Een enkele keer ziet ze toch kans om duurzamer contact uit te bouwen met Tate, een jongen waar ze gevoelens voor krijgt maar helaas loopt dit ook niet van een leien dakje. Op een dag wordt de stad geconfronteerd met de moord op Chase Andrews, de populaire hotshot van de stad. Al snel rust elke verdenking op Kya die tijdens de rechtszaak schaamteloos bestempeld wordt als de ontbrekende schakel tussen mens en aap. Kan zij hiermee omgaan en komt de uiteindelijke waarheid aan het licht?

Het antwoord op deze vragen komen we te weten in het debuut van de 70-jarige Delia Owens. Zij is zoöloge en slaagt er moeiteloos in om natuurelementen te mengen met een intrinsiek spannend relaas. De thema's racisme, discriminatie, eenzaamheid, intra-familiaal geweld, ... worden via een dubbele verhaallijn naar een climax getrokken. Een absolute aanrader voor wie houdt van een beeldende schrijfstijl en een onderhuidse, broeierige spanning.

Meer recensies van Magalie Bonnet