kort maar krachtig

Marcel62 29 oktober 2023
Deepfake is een thriller voor jongeren. Op een dag komt de beste vriendin van Liz , Brenda, niet opdagen op school. Gestuurde appjes worden niet gelezen en al haar accounts op sociale media zijn leeggemaakt. Het blijkt dat Liz in coma in het ziekenhuis ligt. De broer van Liz, Jurgen, gedraagt zich al een hele tijd vreemd in haar ogen. Daarnaast is het vreemd dat hij opeens zoveel tijd doorbrengt met de ex van Brenda, Kevin.
Liz vertrouwt het niet en kijkt in de computer van Jurgen, daar vind ze een naaktfilmpje van Brenda. Hoe komt haar broer hieraan? Heeft Kevin er iets mee te maken? Ze gaat op onderzoek uit en bevindt zich ineens in een grote mensen wereld van list en bedrog.

Max van Olden heeft een novelle geschreven van ongeveer 100 pagina’s waar hij veel thema’s in heeft weergeven waar de jeugd van tegenwoordig mee te maken heeft. Thema’s als sexting, gokverslaving, sociale media maar ook drukke ouders, onderlinge vriendschappen en waar het maken van verkeerde keuzes je in terecht brengt komen langs in dit boek.
Het is een verhaal wat je vanaf pagina 1 te pakken neemt en je na de laatste pagina weer uitspuugt. We volgen Liz, die moet kiezen tussen vriendschap en familie, een onmogelijke keuze zo blijkt. Ze gaat op zoek naar de bron van het kwaad en schroomt niet om hierbij de nodige risico’s te nemen. Op haar zoektocht maken we ook kennis met de dynamiek op een middelbare school en hoe het ook daar een struggle is om je onder de groepsdruk uit te wurmen en je eigen pad te kiezen. Liz heeft al snel een idee , hoe de vork in de steel zit maar ze besluit om te proberen om de zaak zelf op te lossen om haar broer buiten schot te houden , een keuze die haar bijna fataal wordt zo blijkt.
Door de korte hoofdstukken gaat het verhaal als een sneltrein voorbij en blijf je geboeid. De dikte van het boek maakt het een ideaal boek voor tussendoor als je zin hebt in een kort maar zeer spannend verhaal.
Een absolute aanrader voor de beginner van dit genre maar ook de gevorderde lezer zal er veel plezier aan beleven.

Meer recensies van Marcel62