slow starter met spannende finish

Marcel62 28 mei 2023
In het boek overboord neemt Charlotte Link in een verhaal dat gaat over liefde , overspel, charlatans en een psychopaat.
Charlotte Link werd geboren in Frankfurt en is de succesvolste thrillerschrijfster van Duitsland. Haar boeken zijn internationale bestsellers en in Nederland is zij vooral bekend van de boeken Leugenaar, Moordenaar, zondaar en Minnaar met Kate Linville in de hoofdrol.
We maken kennis in het boek met Virginia Quentin, vrouw van een Londense bankier. Deze bankier heeft ook ambities om de politiek in te gaan. Virginia is een jonge vrouw die een teruggetrokken bestaan leidt op hun landgoed of in hun vakantiehuis is Schotland. Het is daar waar het verhaal gaat beginnen.
Voor de kust van Schotland zinkt de zeilboor van Nathan en Livia, twee mensen die huis en haard verkocht hebben om een wereldreis te beginnen. Ze slagen erin om naar de kust van eiland Skye te zwemmen en worden daar uiteindelijk opgevangen in het vakantiehuis van Virginia en haar man Frederic.
Gaandeweg het verhaal komen we erachter wat een getroebleerde vrouw Virginia eigenlijk is, ze draagt een heel verleden met zich mee wat ervoor gezorgd heeft dat een vrolijk en levenslustig meisje verandert is in een introvert persoon die het liefste op zichzelf is en zich terugtrekt in haar eigen veilige wereld.
Met het verstrijken van de tijd zie je dat Nathan, die er goed uitziet en zeer veel charme bezit, langzaam door de schil van Virginia heen komt en de twee starten een liefdesrelatie en besluiten samen weg te gaan van het landgoed waar iedereen ondertussen terechtgekomen is en terug te gaan naar het eiland Skye, ondanks het feit dat Virginia toegezegd had dat zij zich bij haar man in Londen zou voegen om deel te nemen aan een belangrijk diner. Tijdens hun trip kom je er ook achter wat ervoor gezorgd heeft dat Virginia zo verandert is.
Ondertussen speelt zich ook nog een ander verhaallijn af, in het dorp blijkt een kinderlokker actief te zijn, die reeds twee slachtoffers gemaakt heeft en nu de dochter van Virginia en Frederic te pakken heeft.
Het boek begint pas in het laatste kwart echt op stoom te raken want dan komt alles samen, daarvoor zijn het allemaal inleidende beschietingen en die halen de vaart uit het boek en zorgen voor een heel lange aanloop. Het einde maakt heel veel goed met een geweldige plotwending op het eind maar kan er toch niet voor zorgen dat je volledig aan je trekken komt.

Meer recensies van Marcel62