van kabbelend naar sneltrein

Marcel62 08 februari 2024
Inse Martin is erin geslaagd om een spannend boek te schrijven wat inzicht geeft in de wwerkwijze van de AIVD en deels ook door een soort van voorganger. We volgen in het begin twee verhaallijnen, een is die van Titus. Hij is lid van de beweging Stay Behind en deze beweging is na de oorlog opgericht met als doel om in actie te komen als het Russische gevaar Nederland heeft bereikt. dit is een ietwat paranoide club die vastgeroest zijn in hun geloof dat we paraat moeten staan als de derde wereldoorlog ons bereikt.

In de andere verhaallijn volgen we Jonathan een medewerker van de AIVD die een splinterbeweging van Nederland Vooruit op het spoor komt. het is op dat moment nog onduidelijk wat deze mensen van plan zijn en vooral wat de connectie tussen de twee verhaallijnen is.
Dat zorgt ervoor dat je je in het begin als lezer afvraagt wat je precies aan het lezen bent en wat je ermee aan moet; de vaart zit er dan ook nog niet echt in.

Nadat het duidelijk wordt hoe de verhaallijnen in elkaar grijpen gaat het opeens snel. Jonathan weet succesvol te infiltreren en komt uiteindelijk achter het doel van de extremistische groepering. Wat volgt is een superspannende ontknoping waarbij je het boek moeilijk kunt wegleggen.

Wil je meer horen over Jonathan ga dan naar de landingspagina van de podcast : www.lsamsterdam.nl/jonathan/

Meer recensies van Marcel62