Wat een bijzonder verhaal .

Margje_V 13 november 2022
Wat doe je als iemand je vraagt om een recensie te schrijven over een boek wat totaal niet in je genre ligt?
Dan ga je kijken waar het boek over gaat en of je iets over de auteur op social media kan vinden.
Toen ik las dat Jaqueline meerdere biografieën had geschreven als Ghostwriter en ook nog eens docent Creatief schrijven is, werd ik nieuwsgierig. Het leek me ook wel een uitdaging om eens iets te lezen waar ik normaal gesproken niet naar om zou kijken en ook voor de auteur was dit wel spanend.

Jaap Brouwer wordt in 1912 in ’s-Gravenhage geboren en Pipa Kurz wordt in 1913 in Wenen geboren. Als Jaap het grootste gedeelte van zijn familie kwijtraakt worden hij en zijn broer Tom uit huis geplaatst. Pater Postma speelt vanaf dat moment een grote rol in zijn jeugd.
De rustige Pippa wordt op haar achtste wees en wordt naar de Nederlandse kust gestuurd. Ze zal hier in eerste instantie een paar maanden bij logeerouders wonen, maar gaat niet meer terug naar Wenen.
Als Pippa en Jaap ouder worden komen ze elkaar tegen. Het verhaal wordt door zowel Jaap als Pippa vertelt.
“Ik was graag bij Pippa. Zoals ze deed, wat ze zei, hoe ze lachte, hoe ze boos was.”

Ze krijgen een relatie, gaan trouwen, krijgen kinderen en maken mooie en afschuwelijke tijden mee.
Armoede, andere relaties, geheimen en vele monden te voeden tijdens een vreselijke oorlog.

Dit is een prachtige roman over twee families, het verloop van hun leven, de oorlog, liefde en verdriet. Het is ontroerend mooi geschreven. Doordat Jaap en Pippa beiden zoveel in hun jeugd hebben meegemaakt zijn ze beschadigd en de auteur weet dit heel goed weer te geven. De sfeer van de oorlog is zo beeldend en levensecht.
Hoe de beiden zich door het leven heenslaan is zo krachtig en mooi. Ook al maken ze misstappen in hun leven, dit maakt het juist nog echter.

“Op een bankje naast het mijne zat een jonge vrouw. Ze droeg haar koperkleurige krullen los. Aan de zijkant werd een pluk losjes omhooggehouden door een schuifspeld.”

Wat een bijzonder verhaal is dit en wat ben ik blij dat ik het mocht lezen.
Zeker vijf sterren voor dit prachtige debuut.

Meer recensies van Margje_V