Verbrande suiker

Margo Jagt 25 maart 2021
Verbrande suiker is de debuutroman van Avni Doshi. Met dit boek heeft ze de shortlist van de Booker Prize 2020 weten te behalen. In dit boek kom je beetje bij beetje steeds meer te weten over het leven Antara en haar dementerende moeder. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende tijdsperspectieven. De eerste verhaallijn begint bij Tara en de geboorte van haar dochter en de tweede verhaallijn wordt verteld in de huidige tijd waarin Tara een beginnend dementere vrouw is. Gedurende dit verhaal krijg je antwoord op de vraag: Hoe zorg je voor je moeder als zij nooit voor jou heeft gezorgd? Dit is een boek die je tot de laatste bladzijde moet lezen om het verhaal te begrijpen. Ik vond het lastig om in de personages te kruipen, want het voelde met enige regelmaat afstandelijk. Misschien dat de schrijfster dit opzettelijk heeft gedaan, maar op mij had het niet het gewenste effect. Soms moest ik met tegenzin het boek pakken. Als ik het boek eenmaal weer had opengeslagen werd ik regelmatig beloond met prachtige, bijna poëtische zinnen.

Meer recensies van Margo Jagt