Dit boek maakt nieuwsgierig

Margreeth 18 juni 2020
Soms kom je een boek tegen dat alles heeft: geen woord te veel, en geen woord te weinig. Mooie zinnen, zonder overbodige bijwoorden. Ik houd van dit soort historische boeken waarvan je wat leert, waar je nieuwsgierig van wordt en over onderwerpen waarover je meer wilt lezen
Het boek speelt zich anderhalve eeuw geleden af; het is zo reëel geschreven. Prachtig. Je zit helemaal in die sfeer van het oude Indonesië als je dit boek leest.
Het is 1850. Als dochter van de kleermaakster groeit Isah op in het vorstenverblijf van de sultan in Djokja. In een Islamitisch milieu. Ze groeit op met meisje van stand. Zo is er haar ‘vriendin’ Piranti, die eigenlijk prinses is en al op 14e moet trouwen met een man die al meer dan 10 vrouwen heeft. Er is even sprake van dat Isah met haar mee moet.
Isah loopt weg van huis. Ze ontmoet een Hollandse officier waar ze op geestelijk gebied een klik mee heeft. Ze houden beiden van gedichten. Ook lichamelijk voelen ze zich tot elkaar aangetrokken. Ze is de ‘dame’ van het huis en heeft een hele goede tijd. Ook krijgt ze twee dochters bij hem. Maar hoe oprecht is de officier? Als hij terug naar Holland gaat om een vrouw te halen, wordt Isah aan de kant gezet.
Maar wat gebeurt er dan met haar 2 dochters. Isah staat voor de moeilijkste keuze ooit. Of haar dochters (van gemend bloed) krijgen een goed leven en groeien op bij een andere Hollandse officier of ze groeien op bij Isah in armoede…
Het boek is tragisch en tegelijkertijd ook heel mooi. Isah is een sterke vrouw die zich kan ontworstelen aan haar ‘voorgeschreven’ toekomst. Het is zo mooi geschreven. Ook zit er veel geschiedenis in. Die van de islamitische vrouwen in Indonesië rond de tijd van het kolonialisme, daar had ik nog nooit iets over gelezen.Wat een leed, en dan vooral leed voor jonge meisjes. .

Meer recensies van Margreeth