Wauw, wat een mooi, liefdevol, spannend en ontroerend debuut

Marieke IJsendoorn 19 januari 2022
Rachel van Charante (1985) is auteur en tekstschrijver, nadat ze tien jaar werkzaam is geweest bij woningbouwcorporaties is ze vanwege ziekte genoodzaakt het roer om te gooien en besluit ze haar passie, namelijk schrijven te volgen.. ‘Het schuilhuis’ kwam uit in 2021 en is haar debuut.

Het boek volgt twee verhaallijnen die op een hele mooie manier met elkaar verweven worden. Het ene gedeelte speelt zich af in Lochem in 1944 tijdens de Tweede Wereldoorlog. De 18 jarige Victoria van Coevorden wordt door haar ouders aangespoord om te trouwen met haar steenrijke vriend Robert Elschot van Lambooij, vanwege de grote financiële problemen van haar ouders. Dit terwijl Victoria hem wel kent als vroegere jeugdvriend en net met hem aan het daten is maar helemaal geen warme gevoelens voor hem heeft. Wanneer er een Engels gevechtsvliegtuig neer stort vlakbij Victoria’s ouderlijk huis en Victoria de piloot gewond maar levend aantreft besluit ze hem te helpen. Dit houdt ze volledig geheim voor haar ouders en Robert en in de gevaarlijke weken die volgen probeert ze de piloot verborgen te houden en in alle geheim, zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Dan komt ze erachter dat Robert en zijn familie een groot geheim met zich meedragen en smeedt ze een plan met verstrekkende gevolgen…

In de andere verhaallijn volgen we Iris Koster in 2019, werkzaam als verslaggever bij de Amstelbode, de regionale krant van Noord-Holland. Wanneer Iris een oud buikkastje koopt bij een antiquair in Lochem ontdekt ze dat de lade een dubbele bodem heeft en vindt ze een oud tabaksdoosje met twee foto’s. Op de achterkant van één van de foto’s staat ‘Father and Mother, August 1940’. Uit nieuwsgierigheid besluit Iris een advertentie te plaatsen in het plaatselijke huis-aan-huis blad te plaatsen bij Gevonden Voorwerpen in de hoop meer over de foto’s te weten te komen. De 93 jarige Victoria krijgt deze advertentie onder ogen en herkent haar jongere zelf op de foto en vanaf dan wordt het voor haar tijd om de lang verzwegen waarheid onder ogen te komen…

Wat een debuut!! Het originele aan dit boek vind is, dat het een historische roman en thriller ineen is, de historische roman voert de boventoon maar er zitten zulke spannende elementen in dat het ook een pageturner is. Dat maakt het heel verrassend en het zorgt ervoor dat je wil blijven doorlezen, ook de afwisseling tussen ‘toen en nu’ maakt het verhaal heel interessant.

De verhaallijnen worden heel goed opgebouwd en op een bijzondere manier met elkaar verweven. Het karakter van Victoria, voor mij de échte hoofdpersoon in het verhaal, wordt heel erg goed uitgewerkt en je leeft door de schrijfwijze van Rachel enorm met haar mee én met alles wat ze moet doorstaan. Iris leren we ook goed kennen in het verhaal maar op een andere manier en minder uitgebreid wat ook logisch is aangezien het verhaal merendeels draait om Victoria en de gebeurtenissen in haar verleden. Het plot is heel goed gedaan en zag ik niet aankomen en het einde van het boek vond ik een hele mooie ontroerende afsluiting.

Toen ik het boek uit had wilde ik niet meteen aan een nieuw boek beginnen, dat heb ik eigenlijk niet vaak. Ik vond het verhaal zo mooi, liefdevol, spannend en ontroerend dat ik het nog even bij me wilde houden alvorens ik het los zou laten om een nieuw boek te gaan lezen.

Meer recensies van Marieke IJsendoorn