Ochtendgloren

Marieke Leest 17 april 2024
Helaas is dit het vierde en laatste deel van de Waldfriede-serie. Ik ben echt toevallig in deze serie gerold want op het eerste gezicht dacht ik niet dat het wat voor mij was maar ik was helemaal mis! Deze serie heeft mij zo positief verrast.

Intussen is het 1948. WO II is voorbij maar de voedselschaarste en de naweeën zijn nog steeds bezig. Berlijn wordt afgesloten door de Sovjet Unie waardoor het moeilijk is om aan bepaalde goederen en eten te geraken en familie bezoeken buiten de zone is al helemaal niet mogelijk.

In dit deel lopen er enkele verhaallijnen door elkaar heen. Natuurlijk vormt Hanna nog steeds de rode draad tussen de vier delen. Dokter Conradi voelt zijn pensioen naderen en wil reeds voorzorgen nemen voor Waldfriede voor het moment dat hij zijn taken als chirurg zou moeten opgeven.

Daarnaast volgen we Christina.Eerst werkte ze in Waldfriede als dienstmeisje nadat haar ouders zijn omgekomen tijdens de oorlog. Hanna heeft haar bekommerd om de jonge Christina. Dr. Conradi heeft haar toestemming gegeven om de opleiding als verpleegster te volgen. Later leert Christina Peter Wencke kennen waar ze verliefd op wordt. En ook haar vriendschappen met de andere studiegenoten komen aan bod.

Hoewel ik eerst weer even in het verhaal moest komen, werd ik snel weer meegenomen in het leven in het Walfriede-ziekenhuis. Er komen ook heel wat personages voorbij uit de voorbije delen wat maakte dat ik soms wat dieper in mijn geheugen moest graven maar al snel kwam het meeste terug.

De schrijfstijl van Corina Bomann is meeslepend en passend bij de tijdsgeest. Ik vind bijvoorbeeld dat het vierde deel op een heel andere manier wordt verteld dan het eerste deel. In 1918, bij deel 1 voel je veel meer gereserveerdheid tussen de mensen, dan in dit laatste deel dertig jaar later. Daarnaast komt zowat de hele geschiedenis van Duitsland voorbij tussen 1918 en 1950. Dan niet met een schools toontje maar door de fictieve personages dingen te laten meemaken dat mensen die tijd ook meemaakten.

Helaas komt er hier dus een einde aan de Waldfriede-saga. Dit vierde deel is een heel mooie afsluiter van de reeks ook al vind ik het jammer dat het afgelopen is. Het verhaal is verteld.

Meer recensies van Marieke Leest