Een cyber-crime met een actueel thema

Marieke Scheers 29 februari 2020 Hebban Recensent
Jens Vern is het pseudoniem waaronder Sander Verheijen zijn debuutthriller heeft uitgebracht. Eerder schreef hij het non-fictie boek Ik kan er net niet bij, over zijn gezin.

In De macht van K worden we als lezer gelijk op scherp gezet door een proloog in 2012 waarin hoofdpersonage Tim op de vlucht is in een verborgen gangenstelsel in een gebouw, waarna de tijd verspringt naar 2014 en Tim een barman is in Den Haag. De hoofdstukken wisselen af met die van Emily die ook haar geheimen heeft. Het is een vrij rustige introductie van de hoofdpersonen en het roept al genoeg vragen over wat de achtergrond is van deze personages.

En die achtergrond krijgen we, wanneer de tijd opnieuw verspringt naar 2010. Tim krijgt onverwacht een zeer goede baan aangeboden bij The Keeler Company en geniet voordeeltjes die andere nieuwkomers niet krijgen. Hij laat het zich welgevallen en geniet van zijn nieuw leven, maar het slokt wel al zijn tijd op en het gaat ten koste van zijn relatie. Wanneer hij een pakket knipsels via de post krijgt begint te vermoeden dat er iets niet klopt.

De hoofdstukken van Tim worden in het tweede deel constant afgewisseld met die van Jeff. Wie Jeff precies is wordt in de loop van het boek duidelijk, maar dat hij geen fan van The Keeler Company is, blijkt al snel. Ook de verhaallijn van Emily loopt tussen de hoofdstukken door. Het is constant opletten en de data in de gaten houden, want alles grijpt in elkaar.

Door deze wijze van opbouw, wordt de spanning zorgvuldig opgebouwd. Met alle kleine stukjes informatie die we als lezer meekrijgen zien we hoe het Tim steeds duidelijker wordt waarin hij is terechtgekomen en dat hij eruit moet. Maar ook dan is het nog niet klaar, want The Keeler Company is net big brother en weet door databeheer alles te controleren. De echte actie zit aan het einde van het boek en zit knap in elkaar en dan heeft de schrijver ook nog een paar twists achter de hand.

Het is een boek dat heel fijn leest, maar de vele technische details in het begin van het boek over datebeheer, beveiliging en encryptie vergt wel enig doorzettingsvermogen van de lezer. Het is een essentieel stuk informatie wat van belang is voor het verder verloop van het verhaal en om de achtergrond te kunnen begrijpen, maar het is wel ingewikkeld. Daarna leest het boek zeer vlot, mede door de constante afwisseling van personages. De hoofdstukken van Tim en Emily zijn geschreven in de ik-vorm en die van Jeff en Justin in hij vorm, wat ook weer zorgt voor afwisseling.

De macht van K is een zeer geslaagd thrillerdebuut. Een cyber-crime met een actueel thema, wat je als lezer ook nog na laat denken over je eigen gegevens die online staan en wat ermee kan gebeuren als het in verkeerde handen valt. En helaas is het verhaal over datadiefstal maar al te realistisch.

Meer recensies van Marieke Scheers