Lezersrecensie
Een magische reis
Auteur Samantha Sotto Yambao schrijft speculatieve fictie, met magisch realistische verhaallijnen. Water moon is haar nieuwste boek. Het is haar vijfde, maar de eerste die is vertaald naar het Nederlands. De vertaling is gedaan door Els van Enckevort.
Het verhaal van Water moon begint in Tokio. Voor een ramen-restaurant staat elke dag een lange rij mensen. Een voor een mogen de gasten naar binnen, maar niet iedereen komt in het restaurant terecht. Soms gaat de deur open en stapt iemand het pandjeshuis van Toshio binnen, waar hij de verraste klant welkom heet en een kopje thee aanbiedt. In een gemoedelijke sfeer gaat hij het gesprek aan. Dan krijgt hij of zij de mogelijkheid voorgelegd om een gemaakte keuze die spijt opleverde, in te ruilen voor een doos thee. Opgelucht en veel lichter stapt de klant vervolgens weer naar buiten.
Dochter Hana ontdekt op ochtend dat er is ingebroken en dat Toshio verdwenen is. Terwijl ze probeert uit te zoeken wat er ontbreekt, stapt Keishin het pandjeshuis binnen. In plaats van het gebruikelijke proces van praten en thee drinken, besluit Hana Keishin mee te nemen op een magische reis in de zoektocht naar haar vader.
Dat de wereld achter het pandjeshuis anders is dan we kennen wordt snel duidelijk, maar hoe het precies in elkaar steekt blijft lang een vraag. Sotto Yambao creëert met haar verhaal nieuwe werelden waar niets is wat het lijkt. Via vijvers en regenplassen als portalen word je als lezer meegevoerd naar een betoverende parallelle wereld waarin vliegers sterren worden, waar magische inkt het lot bezegeld en origami ongekende krachten heeft. Alles wat je kent zal na het lezen nooit meer hetzelfde zijn.
Sotto Yambao laat in Water moon alle realiteit achter zich in een logisch verlopend verhaal. De opbouw van de werelden waar Hana en Keishin doorheen reizen zijn op beeldende wijze en vol details beschreven. Het is voor de lezer niet moeilijk om een voorstelling te maken van de omgeving waar ze zich bevinden, hoe vreemd die ook is. Denk je als lezer te weten hoe de wereld van Hana in elkaar zit, dan verandert de setting weer.
Keishin valt van de ene verbazing in de andere en laat zich door Hana meevoeren op de reis. De reis is doorspekt met wijze lessen, zonder dat het belerend overkomt. Keishin heeft constant vragen terwijl Hana ze niet allemaal kan beantwoorden. Hij reist in zijn hoofd regelmatig af naar een denkbeeldig café waar hij kan sparren over vragen met een oudere mentor. Het spel van vraag en antwoord is een belangrijke leidraad voor de zoektocht en zorgt steeds voor nieuwe inzichten en een nieuw spoor.
Het draait in het boek niet om de ontwikkeling van personages. Hana en Keishin zijn de basis van het verhaal en via hen komen thema’s als het maken van keuzes en de gevolgen ervan aan bod. Net als het lot in eigen handen nemen, ook al lijkt dat volledig vastgelegd te zijn. Het boek heeft een filosofisch karakter, want de ‘Wat als?’- vraag is constant aanwezig. De interactie met andere personages levert goede gesprekken op waarna ze verder kunnen in de steeds grimmiger wordende zoektocht naar Toshio.
Hoewel er veel gebeurt en er veel verschillende werelden worden bezorgd, ligt het tempo in het boek laag. De vele gesprekken en uitleg vertragen en toch blijft de nieuwsgierigheid naar de volgende wereld aanwezig. Het einde van het boek heeft een verrassende twist, waarna de tijd grote sprongen maakt en losse eindjes net iets te snel worden afgerond.
Water moon is een magisch sprookje, waarin donker en licht, het maken van keuzes, doorzettingsvermogen, opoffering, geloof, hoop en liefde samen komen in een reis vol nieuwe inzichten.
Het verhaal van Water moon begint in Tokio. Voor een ramen-restaurant staat elke dag een lange rij mensen. Een voor een mogen de gasten naar binnen, maar niet iedereen komt in het restaurant terecht. Soms gaat de deur open en stapt iemand het pandjeshuis van Toshio binnen, waar hij de verraste klant welkom heet en een kopje thee aanbiedt. In een gemoedelijke sfeer gaat hij het gesprek aan. Dan krijgt hij of zij de mogelijkheid voorgelegd om een gemaakte keuze die spijt opleverde, in te ruilen voor een doos thee. Opgelucht en veel lichter stapt de klant vervolgens weer naar buiten.
Dochter Hana ontdekt op ochtend dat er is ingebroken en dat Toshio verdwenen is. Terwijl ze probeert uit te zoeken wat er ontbreekt, stapt Keishin het pandjeshuis binnen. In plaats van het gebruikelijke proces van praten en thee drinken, besluit Hana Keishin mee te nemen op een magische reis in de zoektocht naar haar vader.
Dat de wereld achter het pandjeshuis anders is dan we kennen wordt snel duidelijk, maar hoe het precies in elkaar steekt blijft lang een vraag. Sotto Yambao creëert met haar verhaal nieuwe werelden waar niets is wat het lijkt. Via vijvers en regenplassen als portalen word je als lezer meegevoerd naar een betoverende parallelle wereld waarin vliegers sterren worden, waar magische inkt het lot bezegeld en origami ongekende krachten heeft. Alles wat je kent zal na het lezen nooit meer hetzelfde zijn.
Sotto Yambao laat in Water moon alle realiteit achter zich in een logisch verlopend verhaal. De opbouw van de werelden waar Hana en Keishin doorheen reizen zijn op beeldende wijze en vol details beschreven. Het is voor de lezer niet moeilijk om een voorstelling te maken van de omgeving waar ze zich bevinden, hoe vreemd die ook is. Denk je als lezer te weten hoe de wereld van Hana in elkaar zit, dan verandert de setting weer.
Keishin valt van de ene verbazing in de andere en laat zich door Hana meevoeren op de reis. De reis is doorspekt met wijze lessen, zonder dat het belerend overkomt. Keishin heeft constant vragen terwijl Hana ze niet allemaal kan beantwoorden. Hij reist in zijn hoofd regelmatig af naar een denkbeeldig café waar hij kan sparren over vragen met een oudere mentor. Het spel van vraag en antwoord is een belangrijke leidraad voor de zoektocht en zorgt steeds voor nieuwe inzichten en een nieuw spoor.
Het draait in het boek niet om de ontwikkeling van personages. Hana en Keishin zijn de basis van het verhaal en via hen komen thema’s als het maken van keuzes en de gevolgen ervan aan bod. Net als het lot in eigen handen nemen, ook al lijkt dat volledig vastgelegd te zijn. Het boek heeft een filosofisch karakter, want de ‘Wat als?’- vraag is constant aanwezig. De interactie met andere personages levert goede gesprekken op waarna ze verder kunnen in de steeds grimmiger wordende zoektocht naar Toshio.
Hoewel er veel gebeurt en er veel verschillende werelden worden bezorgd, ligt het tempo in het boek laag. De vele gesprekken en uitleg vertragen en toch blijft de nieuwsgierigheid naar de volgende wereld aanwezig. Het einde van het boek heeft een verrassende twist, waarna de tijd grote sprongen maakt en losse eindjes net iets te snel worden afgerond.
Water moon is een magisch sprookje, waarin donker en licht, het maken van keuzes, doorzettingsvermogen, opoffering, geloof, hoop en liefde samen komen in een reis vol nieuwe inzichten.
1
Reageer op deze recensie