Een familie die ten onder ging aan geld, macht en onderlinge ruzies

Marieke Scheers 30 mei 2022 Hebban Recensent
De Amerikaanse auteur Sarah Gay Forden is schrijfster van de celebrity-biografie The house of Gucci uit 2000. Het boek kreeg in 2001 een update met een extra epiloog en werd in 2021 opnieuw uitgegeven met een nieuw nawoord waarin enkele gebeurtenissen van personages uit de tussenliggende tijd een plek kregen. De vertaling is van Mechteld Jansen en Elise Kuip. Het boek is in 2021 verfilmd met o.a. Lady Ga Ga in een hoofdrol.

Het boek begint met de moord op Maurizio Gucci. Hij is een kleinzoon van de oprichter van de Gucci firma, maar is dan al niet meer verbonden met het bedrijf dat inmiddels over is in andere handen. Het is een sterk begin en in een prettige schrijfstijl neergezet.

Daarna verspringt de tijd naar het verleden en krijgen we als lezer de geschiedenis van de Gucci familie voorgeschoteld. In documentaire stijl, maken we kennis met Guccio Gucci uit Florence. Hij is degene die de basis legde voor het enorme imperium dat het zou gaan worden. Guccio had een stiefzoon, een dochter en vier zoons. Van die laatste vier bouwden Aldo, Vasco en Rodolfo Gucci verder uit.
Aldo zijn zonen Giorgo, Roberto en Paulo en Roldolfo’s zoon Maurzio waren de volgende generatie en daar ging het mis. Tussen Aldo en Rodolfo boterde het al niet altijd, ze waren wel de ondernemers die kansen zagen en pakten en het lef hadden om uit te breiden. Paulo was de eerste die dwars ging liggen en een eigen lijn onder zijn naam wilde uitvoeren. Het leidde tot diverse rechtszaken. Maurizio was de enige erfgenaam van Roldolfo en kreeg na zijn overlijden 50% van de aandelen in handen en ging zijn eigen weg. Dat werd niet geaccepteerd en de ene rechtszaak volgde op de andere.

Het is een complex verhaal en dat is het boek ook. Er zijn veel betrokken personen en Forden heeft alles tot op de bodem uitgezocht en gereconstrueerd. Advocaten, concurrenten, werknemers en liefdes, alles komt voorbij. Grotendeels gebaseerd op feiten in interviews, slechts enkele dialogen zijn ingevuld zoals die passend zijn in de gebeurtenissen. Door de vele namen en de ingewikkelde constructies is het niet altijd even makkelijk lezen. De smeuïge delen worden overschaduwd door het gekonkel om de aandelen van het bedrijf. Toch hebben die stukken veel informatieve waarde en geven een kijkje in de vermogensindustrie van luxe goederen.

Pas op het einde wordt weer aandacht besteed aan de moord op Maurizio en de wijze waarop het onderzoek is gedaan, de daders zijn opgepakt en de hele rechtszaak die daarop volgde.

Het boek sluit af met de epiloog uit de tweede versie van het oorspronkelijke boek, het nawoord uit 2021 waar extra informatie over de jaren na 2000 wordt gegeven, dat net even een extraatje biedt in deze familie/bedrijfsgeschiedenis. Het sluit af met een foto katern, een namenlijst en een bibliografie van gebruikte documentatie.

Het huis Gucci is een compleet verhaal van een familie die ten onder ging aan geld, macht en onderlinge ruzies, maar is nog altijd een gevestigde naam in luxegoederen, alhoewel er geen Gucci meer aan te pas komt.

Meer recensies van Marieke Scheers