Zeer verrassend boek

Marieke Scheers 26 mei 2020 Hebban Recensent
Han Peeters is een selfpub auteur en schreef al diverse boeken met verrassende onderwerpen. Drie van zijn boeken over een nieuwe wereldorde heeft hij nu samengevoegd tot een nieuwe omnibus: Het laatste testament.

Het laatste testament is een boek dat niet onder een genre is te vangen. Het verhaal is een avontuurlijk roman met thrillerelementen, maar het is ook scifi, beschrijft mystiek en bevat geschiedenis en cultuur. Dat lijkt een vreemde combinatie, maar pakt erg goed uit. Doordat het avontuurlijk is en alles in een flink tempo plaatsvind, is het niet lastig om te lezen en word je als lezer meegevoerd naar een hele nieuwe wereld.
Het eerste deel vertelt het verhaal van de Goden die de aarde gaan bevolken. Onder leiding van Zeus wordt Atlantis gebouwd en ontwikkelt. Toch wil het niet lukken met de mensheid op aarde en men vervalt in domheid en hebzucht waar de aarde aan ten onder dreigt te gaan. De goden trekken zich terug. De aarde krijgt een nieuwe kans doordat Emile van Straten een nieuwe beweging in gang zet: het OgenOOtschap en het Osisme. Het lijkt erop dat de wereld er veel beter door wordt en als beloning krijgt Emile een zoon, Orlando. Hij blijkt superintelligent te zijn en wordt al snel gezien als de nieuwe profeet. De aarde herstelt, armoede en ziekte verdwijnt en oorlogen en misdaad zijn bijna uitgeroeid. Maar niet alle kwaad is verdwenen en er staat het OgenOOtschap een flinke uitdaging te wachten.

In het tweede deel krijgt OrlandO de opdracht om op planeet Gliese orde op zaken te stellen. Een tweede planeet waar nog wel oorlogen heersen en de boel uit de hand loopt. Dit deel is dan ook meer scifi met ruimteschepen en het ontdekken van een nieuwe wereld. Maar met het vertrek van OrlandO komt de aarde wel in groot gevaar.

Het derde deel speelt geheel op de nieuwe planeet Gliese. Hier volgen we de kolonisatie van die planeet, met alle problemen die daarbij komen kijken. Deze planeet blijkt een hoop verborgen geheimen te hebben en het is niet overal veilig.

Het is een dikke pil voor de combinatie van drie boeken en toch leest het erg vlot. De hoofdstukken zijn wisselend van lengte, maar nooit te lang. Soms zelfs erg kort, maar het zit vol verrassingen en wendingen. Goed en kwaad staat altijd naast elkaar, ook in een wereld dat lijkt als een utopie. De boodschap in het verhaal is dan ook helder; We zijn niet goed bezig op deze planeet. Met een hoop gezond verstand kan de boel aanmerkelijk worden verbeterd. Helaas zijn er altijd mensen met een eigen agenda die de boel willen verstoren.

Wat schrijfstijl betreft is het even wennen. In een enorm hoog tempo wordt het verhaal verteld en er komt ontzettend veel informatie op de lezer af. Toch went dat snel en wordt je als lezer meegevoerd het verhaal in om van de ene verbazing in de andere te vallen. Saai is het absoluut niet te noemen. De afsluiting van de boeken is nogal abrupt. De opbouw naar het einde toe is goed en beloofd een hoop, om pats boem af te sluiten. “Deus ex machina” wordt dat genoemd, maar het heeft mijn voorkeur niet.

Na het lezen van deze omnibus blijven er nog vragen open, bepaalde verhaallijnen zijn afgerond, maar sommige verdienen een vervolg. Dat komt, heeft de schrijver beloofd, nog negen nieuwe delen staan op de planning. Afscheid nemen van de nieuwe aarde en Gliese is dus niet nodig.

Het laatste testament is een bijzonder boel met veel verschillende elementen. Een boek dat je laat nadenken over hoe we nu leven en laat zien hoe een samenleving ook kan zijn. Niet alles is even realistisch, maar door het loslaten van het huidige denkpatroon is het wel een mooie utopie om naar te streven. Het idee van buitenaards leven, goed en kwaad is niet nieuw, maar wel zeer origineel verweven in dit verhaal. De combinatie van geschiedenis, cultuur en mystiek in een avontuurlijk verhaal met veel sci-fi en thrillerelementen levert een zeer verrassend boek op.

Meer recensies van Marieke Scheers