waardevol voor onze geschiedenis , opdat wij nooit zullen mogen vergeten

MarieQuickboots 13 februari 2020
Voor een schoolopdracht gaat de jonge Sem op bezoek bij zijn overgrootmoeder, oude oma Vinke. De opdracht is: doe een interview. Sem zal zijn overgrootmoeder gaan interviewen over de tweede wereldoorlog...

Kort stukje van de achterflap:

Jo vinke-Groen en haar man Herman Vinke besluiten om in het holst van de oorlog van Kampen naar Rotterdam te gaan.Een enorme inschattingsfout blijkt al gauw, de ellende van de oorlog maken zij van dichtbij mee.

Het boek:

Heel begrijpend en duidelijk wordt je door de auteur Robert Terpstra meegenomen in het verhaal welke wordt verteld door oude oma Vinke.

Het verhaal wordt niet alleen vanuit de Nederlandse slachtoffers wn overlevers verteld, maar onder anderen zie je het door de ogen van belangrijke Duitse bevelhebbers, een Duitse piloot, de Duits Poolse Franciszek Honiok wie het eerste slachtoffer van de tweede wereldoorlog was, een meisje wat onderduikt, Amerikaanse piloten van bommenwerpers, geallieerde en bevrijders.

Het gebruik van de Duitse en Poolse taal en plaatselijke dialecten uit de Nederlandse plaats Kampen (welke allen overigens goed te volgen zijn )geven het boek mij echt het gevoel of het tot leven komt.

Mijn persoonlijke mening:

Meerdere gebeurtenissen welke beschreven worden zijn voor mij nieuw, dit terwijl ik toch al meerdere boeken over de tweede wereldoorlog heb mogen lezen.

De auteur heeft duidelijk zijn huiswerk gedaan over de vele gebeurtenissen en gesprekken gevoerd met overlevenden en nabestaanden.

Het boek lijkt een deur welke voor je open gaat, een deur die je een kijk geeft op de tweede wereldoorlog vanaf het begin tot einde.

Ik vind het een origineel en verassend boek. Het boek zal ik ook zeker willen aanraden bij scholen en de jongere lezers
Door de manier van schrijven is het ook zeer begrijpend te lezen met waardevolle informatie en foto's, een aanwinst over een vreselijke en trieste periode uit onze geschiedenis.

Opdat wij nooit zullen mogen vergeten.

Meer recensies van MarieQuickboots