Prachtig!

Marijke Witman 30 maart 2024 Auteur
Ik las voor Boeken Toer ‘Hart en Hemel’ van Nel Goudriaan.

“Haar oog valt op een ronde kei. Ze pakt hem op en smijt hem met grote kracht in het water. Een harde plons. Rondom de plek waar de steen valt, vormen zich kringen die steeds wijder worden. Zo gaat dat, één steen valt in de vijver en de rimpelingen verspreiden zich over een groot deel van het oppervlak."

Als GertJan, de enige zoon van Hendrik en Johanna, tijdens een reünie zijn jeugdvriend Peter ontmoet, kan hij zijn sluimerende gevoelens voor hem niet langer wegdrukken. Zijn huwelijk met Eva komt onder hoogspanning te staan. In het streng gereformeerde milieu, waarin GertJan een rol heeft als jeugdleider, slaat dit nieuws in als een bom. Zijn ouders wijzen hem de deur, zodra hij besluit met Peter samen te gaan wonen. Zijn vrienden keren hem de rug toe. GertJan raakt steeds meer in een isolement. De enige die hem onvoorwaardelijk steunt, is zijn oma. Lukt het hem zijn hart te volgen en zijn milieu achter zich te laten? Is hij bestand tegen hardnekkige schuldgevoelens die hem verlammen? De onthulling van een geheim uit het verleden laat alles kantelen. Kan hij zich opnieuw verhouden tot zijn vriend, zijn ouders en de gemeenschap?

Het boek begint met de geboorte van GertJan en de teleurstelling van zijn moeder. Waarom dat zo is lees je later in het boek maar alles valt daarmee op zijn plaats.
Het geheim dat zij met zich meedraagt drukt een stempel op haar leven en dat van haar man en zoon.
De zoon worstelt met gevoelens voor zijn vriend en bij een kampvuur gebeurt er iets dat eigenlijk niet mag. Uit schaamte laat hij niks meer van zich horen en kiest voor de veilig weg, ondanks het brandende verlangen naar meer. Hij trouwt met jeugdvriendin Eva om zijn ouders en Eva gerust te stellen maar beseft dat hij een grote vergissing heeft gemaakt. Wanneer hij op een reünie Peter tegenkomt weet hij het. Deze liefde kan hij niet meer ontkennen en hij besluit van Eva te scheiden en voor Peter te kiezen. Dit heeft gevolgen voor iedereen, zoals zo mooi op de achterflap staat weergegeven met de steen. Eva blijft hem steunen ondanks de gevolgen die zijn keuze ook voor haar heeft. Naast haar is er zijn oma die hem bijstaat maar vooral nieuwe liefde Peter.

Wat een mooi verhaal over de rol van het geloof in een gezin en de gemeenschap waarin het woont. Door de korte hoofdstukken leest het vlot weg maar het raakt omdat je de onmacht en het verdriet bijna zelf ervaart. Ik heb het graag gelezen.

Meer recensies van Marijke Witman