21ste eeuwse antwoord op Lolita

Marijn Schepers 17 augustus 2020
Vanessa is 15 jaar als ze toegelaten wordt op Browick. Een hogere school die goed geprezen wordt en waar ze blij van was dat ze er toegelaten wordt. Op de school ontmoet ze veel leraren waar ze niks mee heeft, tot ze de charmante Mr Strane ontmoet. Jacob Strane is een 42 jarige man die Engels geeft op Browick, verliefd op Engelse literatuur.
Vanessa is direct geintresseerd in Strane, vooral wanneer hij haar rode haar vergelijkt met een prachtig esdoornblad in de herfst. De relatie tussen leerling en leraar gaat snel verder wanneer hij ongevraagd haar been aanraakt in de les en zelfs tijdens een dansfeest zegt dat hij haar dolgraag een welterusten kus wil geven. Vanessa reageert hier alleen niet op als andere 15 jarige meiden die direct aan de bel zouden trekken, ze gaat er juist mee in. Al snel laat Strane zich meer gaan en het 'onschuldig' aan haar been zitten leidt tot zoenen en avonturen in zijn kantoortje na de lessen.
Mensen krijgen er al gauw wat hoogte van en de roddels beginnen los te komen, vooral een oude vriendin van Vanessa begint zich ermee te bemoeien. Strane wil het wat rustiger aandoen en nodigt daarom Vanessa uit bij zijn thuis, waar de relatie nog een nieuw niveau aanneemt.

Wanneer Vanessa 27 is denkt ze nog dagelijks aan Strane en aan hun relatie. ze begint zich langzaam af te vragen of het wel echte liefde was tussen hun twee of dat het eigenlijk seksueel misbruik was. Het is 2017 wanneer de #metoo actie begint. Vele vrouwen durven eindelijk naar voren te komen met verhalen over (machts) misbruik en ook Vanessa wordt benaderd door andere slachtoffers van Strane om haar boekje te openen en ervoor te zorgen dat Strane van school gegooid wordt, of misschien zelfs de gevangenis ingaat.
Maar het enige probleem hier is dat Vanessa zichzelf niet als slachtoffer ziet, ze was speciaal. Al die andere meiden stellen zich aan, het was net niks wat hij gedaan had. Tuurlijk weet ze dat hij ook een hand op hun been heeft gelegd maar daar stopte het dan ook, niemand heeft meegemaakt wat zij heeft meegemaakt, ze hebben nooit gezoend en ze weten al helemaal niks af van zijn kantoortje.
Hoe komen Strane en Vanessa hier in hemelsnaam samen uit? Wordt de oude liefde weer aangewakkerd of wordt het allemaal te veel?

Ik vind het geweldig hoe Kate Elizabeth Russel schrijft. Aan de ene kant maakt het hoofdpersonage, Vanessa, echt een groei door maar op sommige momenten kun je ook de tiener nog in de volwassen versie zien. Ze denkt nog steeds dat ze speciaal is, ook al laten sommige verhalen het tegendeel bewijzen. Ze vindt nog steeds niet dat Strane iets fout heeft gedaan, hij kon er niks aan doen dat ze minderjarig was toen hij op haar verliefd werd en ze zou nooit het echte verhaal vertellen, omdat het iets tussen haar en Strane is.
Ik herkende mijzelf soms echt in de tienerversie van Vanessa. Niet dat ik ooit hopeloos verliefd was op mijn leraar maar meer het volwassen voelen. Ik had toen ook al het idee dat ik volwassen was en dat andere kinderen dat een stuk minder waren. Ik hield ervan als mensen mij ouder schatte dan dat ik echt was, precies waar de zwakte van Vanessa ligt. Vanessa is 15, hartstikke onzeker en dan komt er ineens een oudere man langs die zegt dat je speciaal bent en dat hij van je houdt. Het was voor haar echt een egoboost die uitlekte in haar hele leven.

Ik kan nog steeds niet geloven dat dit het debut boek is Kate Elizabeth Russel. Het boek is zo goed geschreven. Ik sta zeer zeker niet achter een leraar en leerling relatie of achter (machts)misbruik maar ik vind wel dat Kate hier echt een goed boek neergezet heeft.

dikke vijf sterren voor mij!

Meer recensies van Marijn Schepers