Daar boven op de berg, staat een spookhuis

Marijn Schepers 03 augustus 2021
Het is je typische dorp. Er zijn boeren, een priester, kleine kinderen die overal spelen en een tiener die graag het leven in het dorp wil ontsnappen en niet kan wachten tot ze in de grote stad is. Ben Mears, een schrijver, is zelf opgegroeid in een dorp zoals deze, Salems Lot. Hij wil nog een keer terug gaan naar zijn dorp om te zien of het huis wat hem achterna spookte in zijn jeugd nog steeds zo eng is nu hij volwassen is.

Het spookhuis staat boven op een heuvel waardoor het uitkijkt op het hele dorp. Het heeft jaren leeg gestaan door de roddels over een moord en zelfmoord in het huis. Op het zelfde moment dat Ben Salems Lot weer binnenkomt wordt het huis verkocht aan twee heren. Oh en niet te vergeten, er gebeuren een paar gekke moorden terwijl deze heren zich veilig maken in het dorp.

Dit dikke boek ging direct naar mijn hart. Het boek is meer dan 600 pagina's dik maar ik kreeg het idee dat het pas echt begon rond de 300 pagina's. Iets wat ik totaal niet erg vindt omdat ik het juist leuk vindt dat er veel geschiedenis naar voren komt maar ik begrijp het als andere het te lang vinden. De enige reden waarom ik dit boek geen vijf sterren gegeven heb is door het korte verhaal wat op het einde in het boek komt genaamd Jeruzalems Lot. Ik snap het verhaal niet en ook niet wat het te maken heeft met Salems Lot. Jeruzalems Lot speelt zich af voor Salems Lot maar is al wel vervloekt? waarom mochten de twee mannen het dorp niet in? wat was er aan de hand met het boek en de kerk? zeer veel vragen die voor mij niet opgelost worden.

Ik vond Salems Lot geweldig, Jeruzalems Lot mag er van mij uit.

Meer recensies van Marijn Schepers