Die ene patiënt die alles kan veranderen

Marijn Schepers 03 augustus 2021
Als je zoals mijzelf in de zorg gaat werken, leer je vooral om je niet te hechten aan cliënten. Je bent zo kort in het leven van de mensen, dat op dat moment de gevoelens van een ander belangrijker zijn.
Maar soms, heel af en toe, kom je die ene cliënt tegen. Die ene cliënt waar je je wel aan hecht, waar je diepgaande gesprekken mee krijgt en waar je van leert.

Je leert precies hoe het werkt in de zorg. Je leert symptomen kennen, je weet wat je moet doen als iemand ziek is en je leert gesprekstechnieken om met de cliënt te kunnen praten. Hoe uitgebreid dit ook is, er zijn dingen waar je niet op voorbereid bent of waar je over kunt leren.

Die ene patiënt is een verzameling verhalen van mensen uit de zorg, niet alleen een huisarts en een keer een zuster maar van alles. Je leest over dierenartsen, oncologen, tandartsen en nog veel meer. Iedereen in de zorg heeft wel die ene patiënt die je altijd bijstaat, die je gewoon niet kan vergeten. Deze verhalen hebben soms vrolijke eindes, hele verdrietige eindes of wat van beide kanten. Het gaat erover hoe een patiënt het leven van een zorgverlener kan veranderen en dat een patiënt zoveel teweeg kan brengen, wat zelfs andere patiënten kan helpen.

Soms miste ik wel een beetje de diepgang in de verschillende verhalen. Sommige verhalen lijken heel erg op elkaar en omdat ik alles in 1x las bleven sommige verhalen mij niet helemaal bij. Andere verhalen heb ik een traantje bij weg moeten pinken en er zijn verhalen die ik toe kan passen op mijn eigen werk.

het is een prachtig boek voor mensen in de zorg.

Meer recensies van Marijn Schepers