Niets is wat het lijkt

Marijn Schepers 05 december 2021
Ik mocht meedoen met de leesclub van Stille Dagen van Jeroen Guliker.

Mette Eradus is een hardwerkende officier van Justitie in Amsterdam. Een jonge vrouw die haar mannetje staat in een keiharde wereld. Door het tragisch overlijden van haar vader is ze even uit het circuit, maar komt harder terug dan ooit. Er is een gruwelijke moord gepleegd, en zij moet die oplossen. Het gaat hier om een politieke strijd waarin verschillende culturen met elkaar botsen. Toch komt Mette erachter dat er veel meer aan de hand is dan er op het eerste oog lijkt te zijn. Het gaat zelfs zo ver dat Mette er persoonlijk bij betrokken blijkt te zijn. Kan ze deze moord oplossen zonder er zelf aan onderdoor te gaan?

Het boek begint met een spannend proloog waardoor je direct verder wilt lezen. Van het proloog leer je niet veel, het is een onbekend persoon met onbekende stemmen in het hoofd die iets onbekends aan het uitvoeren is, maar je wil wel direct weten hoe het zit. Hierna wordt je betrokken bij Mette haar leven. Onder andere over haar baan en haar zus Nora. Een keerzijde hiervan vond ik dat er wel heel veel namen naar voren kwamen. Mette heeft op haar baan een aantal mannen waar ze goed mee kan opschieten en waar ze tegenaan kijkt alsof het haar broers of vaders zijn. Dit vond ik zelf realistisch omschreven. Ook de relatie met haar zus Nora was realistisch, het leek alsof ik soms even bij de band van mijn eigen zussen en mij keek. Door alle extra personages werd het soms wat veel, maar toch waren de personages goed ontwikkeld.

Het plot werd op een gegeven moment iets te veel voor mij. Het was net iets te vergezocht. Als er 1 of 2 ontdekkingen minder waren had het boek van mij 5 sterren gekregen. Het boek geef ik nu 4 a 4.5 sterren. het heeft mij zeker goed verrast en heb het in 1 adem uitgelezen. Ik kon het boek maar niet weg leggen en vooral het feit dat hoofdstukken eindigen in een cliffhanger speelt hierin een rol.

ik raad het boek zeker aan als je van puzzelen houdt met een donker randje!

Meer recensies van Marijn Schepers