Blindelings door het verwachte heen kijken

Marijn Schepers 24 juli 2020
M.J. Arlidge heeft dit jaar de spannende boeken weken een stukje beter gemaakt. Speciaal voor de spannende boeken weken heeft de beste man een speciaal geschenk geschreven genaamd 'Wat jij niet ziet'.
Als je een spannend boek bestelde via bijvoorbeeld een site als bol.com kreeg je gratis en voor niets het kleine boekje erbij. Het boekje telt maar 94 bladzijdes en als je de achterflap leest denk je precies te weten hoe het verhaal loopt, maar geef het toch een kans!

Emma is een zelfstandige vrouw met een goede baan. Ze neemt elke dag de tram en heeft een druk leven na het werk. Emma Forbes klinkt dus als een dood normale vrouw waar je elke dag meerdere van op straat tegen komt maar toch is er iets bijzonders aan haar. Emma is sinds haar geboorte al blind. Dit houdt haar natuurlijk niet tegen om het beste uit het leven te halen en ze blijft zeer zelfstandig. Ze is zelfs weer de liefde tegen gekomen sinds een lange tijd.
De oud soldaat Mark liep ze letterlijk en figuurlijk tegen het lijf na een avondje stappen en het begon haar direct te kriebelen. Mark is door de diensttijd mentaal en fysiek beschadigt. Hij heeft grote littekens in zijn gezicht en hals en heeft zijn emoties niet altijd even goed op orde. Dit schrikt Emma alles behalve af, ze voelt zich juist meer aangetrokken voor hem. Eindelijk kan Emma voor iemand zorgen, in plaats van altijd zelf verzorgd te worden.

In dezelfde tijd als dat Emma zwaar verliefd wordt gebeurt er nog wat anders in de buurt, er wordt ingebroken. De mensen worden gemartelt, vernederd en aangevallen. Niemand weet wat er gebeurt en de angst is in de lucht te voelen. Gelukkig wordt er gauw iemand gearresteerd en lijkt het allemaal weer goed te komen.
Totdat het nog een keer gebeurt, de dader slaat weer toe en lijkt zijn oude gewoontes weer op te pakken. Het enige waar de dader geen rekening mee gehouden had was dat het slachtoffer iets opgevallen was, de grote littekens in zijn nek.

Natuurlijk hoort Emma dit op het nieuws maar ze weet haast zeker dat het niet zo kan zijn. Haar nieuwe tortelduifje kan niet snachts bij andere mensen inbreken en hun een vreselijk trauma aanbrengen. Mark werkt snachts en na een belletje is het zeker dat hij die nachten gewerkt heeft dus het kan niet zo zijn, toch?

Zelf heb ik echt een zwak voor korte verhalen, ze brengen altijd zoveel spanning mee. Ik vond dit boek ook geweldig door de kortheid van het boek, je leest het zo snel uit en je blijft helemaal in de sfeer hangen. Ik heb het boek zelf in de nacht uitgelezen en het bleef zo bij mij dat ik er zelfs over gedroomd heb, dan weet je dat je het als schrijver gemaakt hebt.

Ik heb verder nog niks van M.J. Arlidge gelezen dus ik kan het niet helemaal vergelijken met andere boeken van hem. gelukkig heb ik een deel van de Helen Grace serie in mijn kast staan dus daar kan ik binnen kort inspringen. Stiekem hoop ik nog op een korte verhalen bundel van M.J. met meer van zulke geweldige verhalen.

Het verhaal heeft veel verschillende wendingen en dat vind ik echt geweldig, telkens denk je dat je het weet maar dan gebeurt er iets waardoor je weer helemaal op een ander spoor bent. De schrijfstijl vind ik geweldig en kan eigenlijk niks bedenken wat ik zou willen veranderen.

Dikke vijf sterren voor mij, ik vond het echt een goed boek en een geweldig spannende boeken weken geschenk!

Meer recensies van Marijn Schepers