De nieuwe Xander Jongejan

Marijn Schepers 09 juli 2020
Xander Jongejan is een van de schrijvers die een hele unieke schrijfstijl heeft, en ik vind het heerlijk.
Het verhaal begint met een klein stuk over een zwerver die het moeilijk heeft op de straat, er is veel geweld aanwezig en het leven is moeilijk. Na deze intro lees je het eerdere leven van Deik. Deik is een jongen met een mismaakt gezicht die houdt van duisternis, in het donker kunnen mensen zijn gezicht niet zien.

Deik is een jonge jongen die graag wil schrijven. Tijdens zijn schoolcarriere, waar hij ook voor de schoolkrant schrijft, leert hij iemand kennen die zijn hele leven op de kop laat staan. Ze beginnen samen met schrijven en hebben de droom om een boek te kunnen publiceren. Tijdens deze vriendschap ontmoeten ze een hele andere artistieke groep mensen, de toneelspelers.

In het stamcafe ontmoeten ze deze toneelspelers. Deik is direct verliefd op het toneelspel en op de hoofdrolspeelster. Maar Deik heeft geen makkelijk leven, elke keer als het lijkt alsof hij een beetje geluk heeft krijgt hij te maken met verraad.

Het verraad gebeurt bij vriendschap, liefde, vaderschap en nog veel meer.
Het boek is heel mooi geschreven en je voelt alle emoties. Als Deik boos is wordt ik ook boos, als hij verdrietig is heb ik het ook moeilijk. Het mooiste aan Deik zijn verhaal is dat het over een leven gaat wat echt geleefd wordt. Het is niet perfect en het zou echt mensen kunnen overkomen. Het is niet overdreven of vreselijk geromantiseerd.

Het boek laat je echt nadenken over je levenskeuzes en over hoe je mensen behandeld. Je leest het boek in een keer uit door de goede schrijfstijl maar het is niet een boek wat je zomaar vergeet.

Ik geef het boek drie sterren. Het boek heeft voor mij nog teveel dingen open staan om vijf sterren te geven. Ik ben heel erg van de gesloten eindes waar alles in beschreven staat, en niet de boeken waar je zelf dingen in kunt vullen. Ook vind ik iets meer spanning in een boek leuk, maar ik snap dat niet elk boek een moord of misdaad kan hebben.

Ik ben heel blij dat ik dit boek heb mogen lezen en ga zeker opzoek naar meer boeken van Xander Jongejan.

Meer recensies van Marijn Schepers