King speelt met vuur, en hoe!

Marijn Schepers 13 augustus 2020
We kennen het allemaal wel, jong zijn, hartstikke veel energie maar amper geld voor de boodschappen. Wat nou als je mee kon doen aan een experiment waar je aardig wat geld voor krijgt?
Andy kreeg deze keuze en hij besloot om er direct aan mee te doen. De kans dat je alleen wat water ingespoten kreeg was groot, de andere kans was een soort hallucinerende drug wat niet heel veel erger zou moeten zijn dan LSD. .

Niemand had Andy verteld dat dit experiment zijn hele leven zou veranderen, op goede manier maar ook op een zeer traumatische manier. Tijdens het experiment ontmoet hij de vrouw van zijn dromen waar hij later een kind mee krijgt. Maar iets klopt niet aan het normale, Amerikaanse gezin. Vicky, de moeder, kan deuren dichtdoen met alleen haar gedachtes, Andy kan mensen hun gedachten manipuleren daar kracht te zetten op hun gedachtes en Charlie, Charlie heeft het potentieel om later de hele wereld in vuur en vlam te zetten.

Andy en zijn gezin hebben een goed leven, tot ze erachter komen dat de Winkel, die het experiment georganiseerd hebben, achter ze aan zitten. De Winkel wil gigantische proeven uithalen met zowel Charlie als Andy en ze doen er alles aan om ze te pakken te krijgen. Al moeten ze ervoor moorden.

Het is een van de oudere boeken van King, maar dit maakt het alleen maar beter! zijn klassieke manier van schrijven komt naar boven en dat is precies de reden waarom vele van ons het zo leuk vinden. de personages zijn geweldig omschreven en uitgebreid. Je hebt bijna het idee dat je deze mensen kent en dat je echt in het boek leeft. Het boek veranderd tussen verschillende plekken en tijdzones. het ene moment lees je in de tegenwoordige tijd waar ze aan het vluchten zijn en het volgende moment lees je Andy als student.
Het boek begint direct heftig, je zit er direct in en ookal heb je geen idee wat er aan de hand is, je wil direct doorlezen.

de enige reden waarom ik het boek geen vijf sterren heb gegeven is omdat het voor mij nog niet af is. ik heb het idee dat er nog veel meer over geschreven zou kunnen worden en dat het nog niet klaar is. ik zie dit meer als een compliment naar King dan als een verbeterpunt.

Meer recensies van Marijn Schepers