Een indringend en indrukwekkend verhaal.

Marijo Bakker 14 mei 2023

Taal : Nederlands
Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 196
Verschijningsdatum : maart 2022
Thema : Biografie: algemeen.

Dit boek heb ik al recensie exemplaar gekregen van Uitgeverij: Batavia Publishers. Heel hartelijk dank hier voor.

Namens mijn vader is een boeiend levensverhaal. Met een scherp oog voor detail vertelt Eugène over zijn oorlogservaringen in Nederlands-Indië en zijn latere leven.

Eugène Bakker wordt in 1930 op Sumatra geboren als zoon van een Friese vader en een Indische moeder. Hij heeft een heerlijke jeugd op Java totdat in 1942 de Japanners Nederlands-Indië binnenvallen en hij samen met zijn moeder en oudere broer wordt opgesloten in een interneringskamp. Van daaruit belandt hij uiteindelijk – als een van de weinige jonge jongens – in Baros 5, het meest beruchte mannenkamp op Java, waar hij is overgeleverd aan de huiveringwekkende praktijken van de Japanse bezetter. Met een scherp oog voor detail vertelt Eugène over zijn oorlogservaringen en zijn latere leven. ‘Ik kan er nu goed mee omgaan,’ zegt hij onverschrokken, maar gaandeweg wordt steeds duidelijker dat de oorlog hem inhaalt en dat er bij tijd en wijle pijnlijke herinneringen komen bovendrijven. Baros 5 blijkt zijn leven voorgoed te hebben veranderd.

De cover.
De cover is prachtig. De vrouw kijkt naar een dorp. Het roept bij mij heel veel vragen op. Ik ben ook heel benieuwd naar het boek.

De inhoud.
Heel mooi lettertype. De hoofdstukken hebben een naam, daardoor is het precies duidelijk waar je in het verhaal bent. Ook heeft het boek 4 delen, die diverse jaren weergeeft. Heel goed gedaan.

Mijn beleving van het verhaal.
Na een voorwoord en proloog begint het verhaal van Eugène Bakker die een heel gelukkige jeugd heeft op Sumatra. Marit heeft een prettig vlotte manier van schrijven alsof ik in het gras zit en toekijk hoe en wat zich hier afspeelt. De eerste jaren is er ook niet zoveel bijzonders alleen een gelukkige jongen. Maar hoe anders wordt het met de op hand zijnde oorlog en daarna de oorlog. Vreselijk wat een ontberingen heeft die jongen en zijn familieleden en vrienden doorstaan. Marit heeft het verhaal van haar vader zo mooi verwoord en zo echt dat ik me bijna schaam voor wat die man (eigenlijk toen nog jongen) heeft moeten doorstaan toen hij in Nederland kwam. Dit boek is zo mooi en vreselijk tegelijk dat iedereen het zou moeten lezen. Ik zou zoveel over dit boek willen vertellen maar ik doe het niet. Ik wil alleen zeggen MENSEN lees dit boek. Een stuk vergeten oorlog en geschiedenis. Dit boek is zeker meer dan de moeite waard. Meer dan 5 sterren mag ik jammer genoeg niet geven.

Meer recensies van Marijo Bakker